REJESTRACJA JACHTÓW I INNYCH JEDNOSTEK PŁYWAJĄCYCH O DŁUGOŚCI DO 24 m
KOMUNIKAT
Informujemy, że z dniem 1 sierpnia 2020 r. zmianie uległy przepisy w zakresie rejestracji sprzętu pływającego służącego do amatorskiego połowu ryb.
Ustawa z dnia 18 kwietnia 1985 r. o rybactwie śródlądowym w zakresie rejestracji łodzi i pontonów z tym dniem straciła moc.
Zgodnie z ustawą z dnia 12 kwietnia 2018 r. o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m od 1 sierpnia 2020 r. właściwym organem w sprawie rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m jest starosta oraz polskie związki sportowe.
Zgodnie z ww. ustawą, obowiązkowej rejestracji podlegają:
jacht oraz jednostka pływająca używana do amatorskiego połowu ryb o długości większej niż 7,5 m lub napędzie mechanicznym o mocy większej niż 15 kW,
jednostka pływająca używana do połowów rybackich,
jednostka pływająca uprawiająca żeglugę poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej o ile nie posiada innej niż polska przynależności.
Właściciel jednostki pływającej, która zgodnie z dotychczasowymi przepisami nie podlegała obowiązkowi rejestracji, ma obowiązek ją zarejestrować w terminie 17 miesięcy od dnia 1 sierpnia 2020 r.
Obowiązkowi rejestracji nie podlega:
jednostka pływająca przeznaczona wyłącznie do regat i zawodów sportowych, posiadająca klasę regatową i ważny certyfikat wydany przez polski związek sportowy, albo podmiot właściwy dla państwa bandery jachtu oraz regatowa łódź wiosłowa,
jednostka pływająca napędzana wyłącznie siłą ludzkich mięśni,
deska surfingowa, deska z żaglem lub inna podobna jednostka pływająca.
Jednostka pływająca o długości do 24 m, która nie podlega obowiązkowi rejestracji, może być zarejestrowana na wniosek właściciela.
Uwaga: urządzenia pływające służące do amatorskiego połowu ryb o długości powyżej 7,5 m lub napędzie mechanicznym o mocy co najmniej 15 kW zarejestrowane na podstawie dotychczasowych przepisów, tj. ustawy z dnia 18 kwietnia 1985 r. o rybactwie śródlądowym, będą wymagały przerejestrowania.
Wpisy do rejestrów oraz dokumenty rejestracyjne wydane na podstawie dotychczasowych przepisów zachowują ważność w przypadku:
wpisów do rejestrów dokonanych oraz dokumentów wydanych do dnia 1 stycznia 2000 r. - przez okres 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy,
wpisów do rejestrów dokonanych oraz dokumentów wydanych do dnia 1 stycznia 2006 r. - przez okres 18 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy,
wpisów do rejestrów dokonanych oraz dokumentów wydanych po dniu 1 stycznia 2006 r. - przez okres 30 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy.
Właściciel jednostki pływającej, zarejestrowanej zgodnie z dotychczasowymi przepisami, która podlega obowiązkowi rejestracji, ma obowiązek ją zarejestrować przed upływem terminu ważności dokumentu rejestracyjnego wyżej określonego.
Wzory formularzy są dostępne na stronie Urzędu Morskiego w Szczecinie.
Wniosek o rejestrację jednostki pływającej można również złożyć w wersji elektronicznej za pomocą Elektronicznej Skrzynki Podawczej, dostępnej pod adresem: https://interesant.reja24.gov.pl
Opłata:
za rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego – 80 zł,
za zmianę danych w rejestrze i wydanie dokumentu rejestracyjnego – 80 zł,
za wydanie wtórnika dokumentu rejestracyjnego – 80 zł,
za wydanie odpisu lub wyciągu z rejestru jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m – 15 zł,
rozpatrzenie wniosku o rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego, dla którego wpis do rejestru oraz dokumenty rejestracyjne wydane na podstawie dotychczasowych przepisów utraciły ważność – 60 zł.
Opłatę należy uiścić:
na rachunek bankowy Starostwa Powiatowego w Wieluniu, pl. Kazimierza Wielkiego 2, 98-300 Wieluń, nr rachunku 12 9256 0004 0070 2340 2000 0430*
* tytuł wpłaty: REJA24
Termin i sposób załatwienia sprawy: 30 dni od dnia złożenia kompletnego wniosku.
Wymagane wnioski i dokumenty:
formularze wraz z dokumentami,
dowód własności jednostki pływającej,
potwierdzenie wniesienia opłaty.