INSTRUKCJA
UDZIELANIA NIEODPŁATNEJ POMOCY PRAWNEJ OSOBOM FIZYCZNYM
PROWADZĄCYM JEDNOOSOBOWĄ DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZĄ
NIEZATRUDNIAJĄCYM INNYCH OSÓB W CIĄGU OSTATNIEGO ROKU JAKO
POMOCY DE MINIMIS.
Nieodpłatna pomoc prawna udzielana osobom fizycznym prowadzącym
jednoosobową działalność gospodarczą niezatrudniającym innych osób w ciągu ostatniego roku
na podstawie ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym
poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej (Dz.U. z 2019 r. poz. 294 oraz z 2020 r. poz.
875) jest pomocą de minimis. Podlega zatem regulacjom przewidzianym w ustawie z dnia
30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (t.j. Dz. U.
z 2020 r. poz. 708 dalej „ustawa). Określa ona m.in.:
- zasady udzielania pomocy publicznej,
- zasady monitorowania pomocy publicznej,
- tryb zwrotu pomocy publicznej.
Ubieganie się o pomoc (art. 37 ust. 1 ustawy)
Od podmiotu ubiegającego się o pomoc należy zażądać przed udzieleniem pomocy
przedstawienia:
1. wszystkich zaświadczeń o pomocy de minimis i zaświadczeń o pomocy de minimis
w rolnictwie lub rybołówstwie, jakie otrzymał w roku, w którym ubiega się o pomoc oraz
w ciągu dwóch poprzedzających go lat podatkowych,
albo:
- oświadczenia o wielkości tej pomocy otrzymanej w tym okresie,
- oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie
(wzór oświadczeń stanowi załącznik nr 1);
2. informacji niezbędnych do udzielenia pomocy, określonych w rozporządzeniu Rady
Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez
podmiot ubiegający się o pomoc inną niż pomoc de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie
lub rybołówstwie (Dz.U. 2010 Nr 53, poz. 311) dotyczących w szczególności wnioskodawcy
2
i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej oraz wielkości i przeznaczenia pomocy
publicznej otrzymanej w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikujących się do objęcia
pomocą, na pokrycie których ma być przeznaczona pomoc de minimis.
3. Jeżeli podmiot ubiegający się o pomoc dokonuje zapisu przez system teleinformatyczny
nieodpłatnej pomocy prawnej i nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego, przed uzyskaniem
pomocy składa zaświadczenia, oświadczenia i informacje za pomocą systemu.
Wstrzymanie się z udzielaniem pomocy (art. 37 ust. 7 ustawy)
Podmiot udzielający pomocy nie może jej rozpocząć przed przekazaniem przez podmiot
ubiegający się o pomoc wyżej wymienionych dokumentów.
Zwrot pomocy (art. 25 ust. 1 ustawy)
Beneficjenta pomocy należy pouczyć o możliwości i warunkach domagania się od niego zwrotu
kwoty stanowiącej równowartość udzielonej pomocy publicznej wraz z odsetkami.
Monitorowanie pomocy publicznej (art. 31 ust. 1 ustawy)
Beneficjenta pomocy należy pouczyć, że pomoc publiczna jest monitorowana. Obejmuje ono
gromadzenie, przetwarzanie i przekazywanie informacji o udzielanej pomocy publicznej, w
szczególności o jej rodzajach, formach i wielkości, oraz przestrzeganie krajowego limitu
skumulowanej kwoty pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie.
Upublicznienie pomocy (art. 11a ust. 2 ustawy)
1. Beneficjenta pomocy należy uprzedzić o obowiązku upublicznienia faktu udzielenia
pomocy. W tym celu należy zebrać od niego dane obejmujące numer identyfikacji podatkowej,
nazwę, podstawę prawną udzielenia pomocy, dzień udzielenia pomocy, wielkość
przedsiębiorcy, informacje o siedzibie, miejscu zamieszkania i rodzaju prowadzonej
działalności, wartość pomocy, formę oraz przeznaczenie pomocy.
2. Uzyskane dane należy udostępnić na stronie internetowej Prezesa Urzędu Ochrony
Konkurencji i Konsumentów.
3
Zaświadczenie (art. 5 ust. 3 i 3a ustawy)
1. Po udzieleniu pomocy podmiot udzielający pomocy powinien wydać beneficjentowi pomocy
zaświadczenie (według wzoru załącznik nr 2) stwierdzające, że udzielona pomoc publiczna
jest pomocą de minimis.
2. W przypadku gdy wartość faktycznie udzielonej pomocy de minimis okaże się inna niż
wartość pomocy wskazana w wydanym zaświadczeniu, podmiot udzielający pomocy powinien,
w terminie 14 dni od dnia stwierdzenia tego faktu, wydać nowe zaświadczenie, wskazujące
właściwą wartość pomocy oraz stwierdzające utratę ważności poprzedniego zaświadczenia.
3. Wartość pomocy powinna wynikać z deklaracji, zeznania rocznego lub innego dokumentu.
W innym przypadku beneficjent pomocy de minimis powinien poinformować podmiot
udzielający pomocy o skorzystaniu z tej pomocy w terminie 7 dni od dnia udzielenia pomocy.
O takim obowiązku należy go pouczyć.
4. Wartość udzielonej pomocy oblicza się przy uwzględnieniu:
- dotacji celowej przyznawanej powiatom na realizację zadania zleconego z zakresu
administracji rządowej obejmującego udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej, świadczenie
nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego oraz edukacji prawnej w danym roku (art. 28
ustawy o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz
edukacji prawnej),
- liczby wszystkich punktów nieodpłatnej pomocy prawnej (NPP) i nieodpłatnego poradnictwa
obywatelskiego (NPO) w danym roku (obliczona zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o nieodpłatnej
pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej),
- liczby dni świadczenia pomocy w danym roku z wyłączeniem dni, o których mowa art. 1 pkt
1 ustawy z 18 stycznia 1951 r. o dniach wolnych od pracy (art. 8 ust. 3 ustawy o nieodpłatnej
pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej),
5. Wartość udzielonej pomocy stanowi iloczyn godzin udzielonej jednorazowo pomocy oraz
ustalonej dla danego roku wartości jednej godziny pomocy.
6. Wartość jednej godziny pomocy oblicza się według algorytmu:
koszt jednej godziny porady = kwota dotacji na dany rok : liczba punktów NPP i NPO w danym
roku : liczba godzin dyżuru w ciągu dnia : liczba dni świadczenia pomocy w danym roku z
wyłączeniem dni wolnych od pracy.
Przykładowo, dla 2020 r., koszt jednej godziny porady wynosi:
100 518 000 : 1523 punkty : 4 godziny dziennie : 253 dni roboczych w 2020 = 64,9 zł, po
zaokrągleniu 65 zł,
4
gdzie:
- kwota dotacji na 2020 r. - 100 518 000 zł;
- liczba punktów nieodpłatnej pomocy prawnej (NPP) i nieodpłatnego poradnictwa
obywatelskiego (NPO) w 2020 r. 1523;
- liczba godzin dyżuru w ciągu dnia 4 (art. 8 ust. 3 ustawy o nieodpłatnej pomocy prawnej,
nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej)
- łączna liczba dni świadczenia pomocy w danym roku z wyłączeniem dni wolnych od pracy -
253
przy założeniu, że w ramach jednodniowego dyżuru udzielone 4 porady, co daje średnio 4
porady jednego dnia w jednym punkcie.
Sprawozdawczość (art. 32 ust. 1 ustawy)
Podmiot udzielający pomocy jest zobowiązany sporządzić i przedstawić Prezesowi Urzędu
Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawozdanie o udzielonej pomocy publicznej innej niż
pomoc publiczna w rolnictwie lub rybołówstwie albo informację o nieudzieleniu takiej pomocy
w danym okresie sprawozdawczym. Sprawozdanie powinno zawierać w szczególności
informacje o beneficjentach pomocy oraz o rodzajach, formach, wielkości i przeznaczeniu
udzielonej pomocy. Dokumenty te należy przekaz przez teletransmisję danych w postaci
elektronicznej z wykorzystaniem formularzy zamieszczonych w aplikacji SHRIMP
udostępnionej pod adresem https://www.uokik.gov.pl/.
5
Załącznik 1. wzór oświadczenia beneficjenta
……………………………………………..
Dane identyfikacyjne beneficjenta pomocy
(NIP, imię i nazwisko, miejsce zamieszkania i adres podmiotu ubiegającego się o pomoc de minimis)
OŚWIADCZENIE DOTYCZĄCE POMOCY DE MINIMIS
na podstawie ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 roku o postępowaniu w sprawach dotyczących
pomocy publicznej (tj. Dz. U. z 2020 r. poz. 708) oraz Rozporządzenia Komisji (UE) Nr
1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 roku w sprawie stosowania art.107 i 108 Traktatu
o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 352
z 24.12.2013r.,s.1).
Świadomy(a) odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań, wynikającej
z art. 233 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1950,
2128, z 2020 r. poz. 568, 875.)
oświadczam
1
, że:
otrzymałem(am) / nie otrzymałem(am)
2
w ciągu bieżącego roku oraz dwóch poprzedzających go lat podatkowych pomoc(y) de minimis
oraz pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie
3
W przypadku otrzymania pomocy proszę wypełnić poniższą tabelę:
1
Zgodnie z art. 44 ust. 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej
(Dz. U. z 2020 r. poz. 708) w przypadku nieprzekazania lub przekazania nieprawdziwych informacji o pomocy
publicznej, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów może, w drodze decyzji, nałożyć na beneficjenta
pomocy karę pieniężną do wysokości równowartości 10 000 EURO.
2
niepotrzebne skreślić.
3
pomoc de minimis w rozumieniu art. 3 Rozporządzenia Komisji (UE) Nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 roku w
sprawie stosowania art.107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L
352 z 24.12.2013r.,s.1) to całkowita kwota pomocy de minimis przyznanej przez państwo członkowskie jednemu
przedsiębiorstwu, która nie może przekroczyć 200 000 EURO w okresie trzech lat podatkowych; całkowita kwota
pomocy de minimis przyznanej przez państwo członkowskie jednemu przedsiębiorstwu prowadzącemu działalność
w zakresie drogowego transportu towarów nie może przekroczyć 100 000 EURO w okresie trzech lat podatkowych
a pomoc de minimis nie może zostać wykorzystana na nabycie pojazdów przeznaczonych do transportu drogowego
towarów; okres trzech lat podatkowych ustala się przez odniesienie do lat obrotowych stosowanych przez
przedsiębiorstwo w danym państwie członkowskim. Wartość pomocy jest wartością brutto, tzn. nie uwzględnia
potrąceń z tytułu podatków ani innych opłat. Jeżeli z powodu udzielenia nowej pomocy de minimis odpowiednie pułapy
zostałyby przekroczone, nowa pomoc nie może być udzielona.
6
Lp.
Nazwa
podmiotu
udzielającego
pomocy de
minimis
Podstawa
prawna
otrzymanej
pomocy
4
Nr programu
pomocowego,
decyzji lub
umowy
Forma
pomocy
6
Wartość pomocy
brutto
7
w zł
w euro
8
1.
2.
3.
4.
5.
6.
……..…………………………………………..
Data i czytelny podpis beneficjenta pomocy
4
Należy podać pełną podstawę prawną udzielenia pomocy (nazwa aktu prawnego).
5
Dzień nabycia przez wnioskodawcę prawa do skorzystania z pomocy, a w przypadku gdy udzielenie pomocy w formie
ulgi podatkowej następuje na podstawie aktu normatywnego – terminy określone w art. 2 pkt.11 lit. a-c ustawy
o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej.
6
Pomocą jest każde wsparcie udzielone ze środków publicznych w szczególności: dotacje, pożyczki, kredyty, gwarancje,
poręczenia, ulgi i zwolnienia podatkowe, zaniechanie poboru podatku, odroczenie płatności lub rozłożenie na raty
płatności podatku, umorzenie zaległości podatkowej oraz inne formy wsparcia, które w jakikolwiek sposób
uprzywilejowują ich beneficjenta w stosunku do konkurentów.
7
Należy podać wartość pomocy jako ekwiwalent dotacji, obliczony zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia
11 sierpnia 2004 r. w sprawie szczegółowego sposobu obliczania wartości pomocy publicznej udzielanej w różnych
formach (Dz. U. Nr 194, poz. 1983 ze zm.), wydanym na podstawie art. 11 ust. 2 ustawy o postępowaniu w sprawach
dotyczących pomocy publicznej.
8
Należy podać wartość pomocy w euro ustaloną zgodnie z art. 11 ust. 3 ustawy o postępowaniu w sprawach
dotyczących pomocy publicznej równowartość pomocy w euro ustala się według kursu średniego walut obcych,
ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski, obowiązującego w dniu udzielenia pomocy.
7
Załącznik 2. zaświadczenie przekazywane beneficjentowi po udzieleniu pomocy
zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 20 marca 2007 r. w sprawie w sprawie
zaświadczeń o pomocy de minimis i pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie
(tekst jednolity Dz.U. 2018 poz. 350).
9
9
Wzór dokumentu do pobrania dostępny jest na stronie UOKiK pod adresem internetowym:
https://www.uokik.gov.pl/wzory_formularzy_pomocy_de_minimis.php
1)
- -
1)
- -
- -
Numer identyfikacji podatkowej (NIP) wslnika
5)
Imię i nazwisko albo nazwa wspólnika
Adres miejsca zamieszkania albo siedziby wspólnika
B. INFORMACJE DOTYCZĄCE PODMIOTU UDZIELAJĄCEGO POMOCY DE MINIMIS
Nazwa podmiotu udzielającego pomocy de minimis
Pieczęć
C1. INFORMACJE DOTYCCE WSPÓLNIKA SPÓŁKI
CYWILNEJ LUB OSOBOWEJ WNIOSKUJĄCEGO O
POMOC DE MINIMIS W ZWIĄZKU Z
DZIAŁALNCIĄ PROWADZONĄ W TEJ SPÓŁCE
4)
Numer identyfikacji podatkowej (NIP) podmiotu udzielającego pomocy de minimis
D. INFORMACJE DOTYCZĄCE UDZIELONEJ POMOCY DE MINIMIS
Numer identyfikacji podatkowej (NIP) beneficjenta pomocy de minimis
Stwierdza się niewność zaświadczenia nr
A. CEL DOKUMENTU
Wydanie zaświadczenia
Korekta zaświadczenia
2)
wydanego w dniu
Adres siedziby podmiotu udzielającego pomocy de minimis
C. INFORMACJE DOTYCZĄCE BENEFICJENTA
POMOCY DE MINIMIS
3)
ZAŚWIADCZENIE Nr
O POMOCY DE MINIMIS
Data wydania
Imię i nazwisko albo nazwa beneficjenta pomocy de minimis
Adres miejsca zamieszkania albo siedziby beneficjenta pomocy
de minimis
euro
o wartości brutto
7)
stanowi pomoc de minimis.
Poświadcza się, że pomoc udzielona w dniu
Strona 1 z 2
zł, stanowiącej wnowartość
na podstawie
6)
(UE) NR 1407/2013 Z DNIA 18 GRUDNIA 2013 R. W SPRAWIE STOSOWANIA ART. 107 I 108 TRAKTATU O FUNKCJONOWANIU
UNII EUROPEJSKIEJ DO POMOCY DE MINIMIS (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str.1)
Pomoc de minimis spełnia warunki określone w rozporządzeniu Komisji (należy zaznaczyć jedną z dwóch opcji) :
Strona 2 z 2
Imię i nazwisko
8) Odpowieprzeczącą zaznacza się, w przypadku gdy beneficjent pomocy de minimis:
- w ogóle nie prowadzi działalnci gospodarczej w sektorze transportu drogowego towarów albo
- prowadząc jednocześnie działalnć gospodarc w sektorze transportu drogowego towarów oraz inną działalność gospodarc, posiada rozdzielnć
rachunkodziałalności prowadzonej w sektorze transportu drogowego towarów zapobiegającą ewentualnym przypadkom subsydiów krzyżowych, a udzielona
pomoc de minimis przeznaczona jest wyłącznie na działalnć inną niż w sektorze transportu drogowego towarów.
6) Podaje się krajowe akty prawne będące podstaudzielenia pomocy (np. ustawa, rozporządzenie, uchwała i/lub umowa, decyzja).
1) Wypełnia się wyłącznie w sytuacji, gdy podmiot udzielający pomocy posiada wewnętrzny system numeracji wydawanych zaświadczeń.
7) Podaje się wartość pomocy w złotych oraz w euro obliczoną zgodnie z art. 11 ust.1 i 3 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyccych
pomocy publicznej, rozporządzeniem Rady Ministrów wydanym na podstawie art. 11 ust. 2 tej ustawy oraz właściwymi przepisami unijnymi. W przypadku
zaświadczenia korygującego, stwierdzającego, iż pomoc której dotyczyło unieważnione zaświadczenie, nie została w ogóle udzielona, wpisuje się wartć 0.
Rozdzielnć rachunkowa określonej działalnci gospodarczej polega na prowadzeniu odrębnej ewidencji dla tej działalności gospodarczej oraz prawiowym
przypisywaniu przychodów i kosztów na podstawie konsekwentnie stosowanych i mających obiektywne uzasadnienie metod, a także określeniu w dokumentacji,
o której mowa w art. 10 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2013 r. poz. 360, z późn. zm.), zasad prowadzenia odrębnej ewidencji oraz
metod przypisywania kosztów i przychow.
4) Wypełnia się wyłącznie w przypadku, gdy o pomoc de minimis wnioskował wslnik słki cywilnej, jawnej albo partnerskiej albo komplementariusz słki
komandytowej albo komandytowo-akcyjnej niebędący akcjonariuszem, w związku z działalncią prowadzow tej słce (podaje się informacje dotycce tego
wslnika albo komplementariusza).
9) Podaje się informacje pozwalające na zidentyfikowanie konkretnej usługi świadczonej przez beneficjenta, tj. pozwalające odróżnić tę usłu od innych usług
świadczonych przez beneficjenta oraz usług świadczonych przez inne podmioty, np. nazwa usługi świadczonej w ogólnym interesie gospodarczym, sektor, w jakim
jest świadczona, okres oraz obszar jej wykonywania.
5) O ile posiada identyfikator podatkowy NIP.
Stanowisko służbowe
3) W przypadku gdy o pomoc de minimis wnioskował wspólnik spółki cywilnej, jawnej albo partnerskiej albo komplementariusz spółki komandytowej albo
komandytowo-akcyjnej niebędący akcjonariuszem, w związku z działalnością prowadzoną w tej słce, podaje się informacje dotyczące tej spółki. W przypadku
spółki cywilnej należy podać NIP tej słki, nazwę, pod jasłka funkcjonuje na rynku, oraz miejsce prowadzenia działalności, a w przypadku braku nazwy i
miejsca prowadzenia działalności imiona i nazwiska oraz adresy miejsc zamieszkania wszystkich wspólników tej spółki.
E. DANE OSOBY UPOWNIONEJ DO WYDANIA ZWIADCZENIA
2) Wypełnia się wyłącznie w sytuacji, o której mowa w art. 5 ust. 3a ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyccych pomocy publicznej,
tj. w przypadku stwierdzenia nieważności wcześniej wydanego zaświadczenia w odniesieniu do tej samej pomocy, ze względu na fakt, iż wartość faktycznie
udzielonej pomocy de minimis jest inna niż wartć pomocy podana we wcześniej wydanym zaświadczeniu.
Podpis
TAK
NIE
Pomoc została udzielona z przeznaczeniem na działalność w sektorze transportu drogowego towaw
8)
Opis usługi świadczonej w olnym interesie gospodarczym
9)
(UE) NR 360/2012 Z DNIA 25 KWIETNIA 2012 R. W SPRAWIE STOSOWANIA ART. 107 I 108 TRAKTATU O
FUNKCJONOWANIU UNII EUROPEJSKIEJ DO POMOCY DE MINIMIS PRZYZNAWANEJ PRZEDSIĘBIORSTWOM WYKONUJĄCYM
USŁUGI ŚWIADCZONE W OGÓLNYM INTERESIE GOSPODARCZYM (Dz. Urz. UE L 114 z 26.04.2012, str. 8)