PROTOKÓŁ NR XXV/20
z posiedzenia

Komisji Budżetu, Zdrowia i Gospodarki Rady Powiatu w Wieluniu odbytego zdalnie dniu 24 września 2020 roku

W posiedzeniu komisji udział brali:

1.       Pan Henryk Wojcieszak                  - przewodniczący komisji

2.       Pan Sebastian Jasiński                   - z-ca przewodniczącego komisji

3.       Pan Waldemar Borczyk                  - członek komisji

4.       Pan Łukasz Dybka                          - członek komisji

5.       Pani Joanna Kacała                        - członek komisji

6.       Pan Andrzej Łebek                         - członek komisji

7.       Pan Grzegorz Mielczarek                - członek komisji

8.       Pan Krzysztof Sola                        - członek komisji

9.       Pan Andrzej Stępień                       - członek komisji

Ponadto w posiedzeniu komisji uczestniczyli:

1.       Pan Sławomir Kaftan                      - skarbnik powiatu

2.       Pan Tomasz Stanik                         - kierownik Nadzoru Wodnego w Pajęcznie

3.       Pan Jerzy Kolman                          - kierownik Nadzoru Wodnego w Wieluniu

4.       Pani Alicja Dudaczyk                      - naczelnik Wydziału Rolnictwa i Ochrony 

         Środowiska w/m

5.       Pani Dorota Niezgoda                    - pracownik II stopnia w/m

6.       Pan Adam Stachera                        - z-ca dyrektora ds. administracyjno-

                                                       technicznych SP ZOZ w Wieluniu

7.       Pani Anna Freus                             - główny księgowy SP ZOZ w Wieluniu

8.       Pani Alicja Krzemień                       - kierownik PZD w Wieluniu

Lista obecności członków komisji i gości stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

Proponowany porządek posiedzenia: 

1.       Otwarcie XXV posiedzenia komisji.

2.       Stwierdzenie prawomocności obrad.

3.       Przyjęcie porządku obrad.

4.       Przyjęcie protokołu z XXIV posiedzenia komisji.

5.       Sprawozdania Kierowników Nadzorów Wodnych w Kępnie, Pajęcznie, Sieradzu,

Wieluniu i Wieruszowie z działań podejmowanych na terenie powiatu wieluńskiego w 2019 r.

6.       Informacja Dyrektora SP ZOZ w Wieluniu o przychodach, kosztach i wyniku finansowym SP ZOZ w Wieluniu za I półrocze 2020 r.

7.       Sprawozdanie dyrektora SP ZOZ w Wieluniu z realizacji „Programu naprawczego SP ZOZ w Wieluniu na lata 2018-2020”.

8.       Sprawozdanie z działalności Powiatowego Zarządu Dróg w Wieluniu za I półrocze 2020 r.

9.       Informacja o przebiegu wykonania budżetu powiatu wieluńskiego oraz planu finansowego samorządowej instytucji kultury i samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej za I półrocze 2020 r. wraz z informacją o kształtowaniu się Wieloletniej Prognozy Finansowej.

10.   Zaopiniowanie projektu uchwały Rady Powiatu w Wieluniu zmieniającej uchwałę w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego w roku 2020.

11.   Zaopiniowanie projektu uchwały Rady Powiatu w Wieluniu w sprawie zmian
w budżecie powiatu.

12.   Zaopiniowanie projektu uchwały Rady Powiatu w Wieluniu w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Wieluńskiego na lata 2020-2030.

13.   Komunikaty, informacje i oświadczenia radnych. 

14.   Zamknięcie XXV posiedzenia komisji.

Pkt 1

Otwarcie XXV posiedzenia komisji.

          Radny    Henryk    Wojcieszak       przewodniczący    komisji          otworzył

XXV posiedzenie Komisji Budżetu, Zdrowia i Gospodarki Rady Powiatu w Wieluniu 
w trybie zdalnym. Powitał wszystkie osoby biorące udział w zdalnym posiedzeniu.

Pkt 2

Stwierdzenie prawomocności obrad.

               Radny Henryk Wojcieszak – przewodniczący komisji na podstawie  zdalnego połączenia audiowizualnego stwierdził prawomocność obrad. Oświadczył, że na
9 członków komisji obecnych jest 7 radnych. Nieobecni radni: Waldemar Borczyk, Andrzej Łebek.

Pkt 3

Przyjęcie porządku obrad.

Radny Henryk Wojcieszak – przewodniczący komisji zapytał czy są uwagi, propozycje zmian do przedstawionego porządku obrad. Nikt się nie zgłosił. Poddał pod głosowanie proponowany porządek posiedzenia. 

Komisja Budżetu, Zdrowia i Gospodarki Rady Powiatu w Wieluniu jednogłośnie

7 głosami „za” przyjęła proponowany porządek posiedzenia (głosowało 7 członków komisji).

Pkt 4

Przyjęcie protokołu z XXIV posiedzenia komisji.

Radny Henryk Wojcieszak – przewodniczący komisji poinformował, że protokół z XXIV posiedzenia Komisji Budżetu, Zdrowia i Gospodarki wyłożony był do wglądu w Biurze Rady i Zarządu, a także udostępniony członkom komisji w formie elektronicznej. Zapytał czy do treści protokołu są uwagi. Nikt się nie zgłosił. Wobec powyższego zarządził głosowanie w sprawie przyjęcia protokołu nr XXIV/20.

Komisja Budżetu, Zdrowia i Gospodarki Rady Powiatu w Wieluniu jednogłośnie

6 głosami „za” przyjęła protokół z XXIII posiedzenia komisji (głosowało 9 członków komisji).

Radny Henryk Wojcieszak – przewodniczący komisji na prośbę radnego Andrzeja Stępnia, sprawdził obecność na XXV posiedzeniu Komisji Budżetu, Zdrowia i Gospodarki Rady Powiatu. Następnie oświadczył, że w zdalnym posiedzeniu obecnie uczestniczy 6 członków komisji. Podał, że nieobecni są: radny Sebastian Jasiński, radny Waldemar Borczyk i radny Andrzej Łebek.

Pkt 5

Sprawozdania Kierowników Nadzorów Wodnych w Kępnie, Pajęcznie, Sieradzu, Wieluniu i Wieruszowie z działań podejmowanych na terenie powiatu wieluńskiego w 2019 r.

 Radny Henryk Wojcieszak – przewodniczący komisji powitał obecnych na posiedzeniu kierowników nadzorów wodnych Pana Jerzego Kolmana i Pana Tomasza

Stanika. Następnie zapytał czy do udostępnionych sprawozdań są pytania. Nikt się nie zgłosił. Wskazał, że ewentualne zapytania, dodatkowe wyjaśnienia będzie można uzyskać także na poniedziałkowej sesji Rady Powiatu.

Pan Jerzy Kolman – Kierownik Nadzoru Wodnego w Wieluniu poinformował, że nie będą mogli uczestniczyć w poniedziałkowej sesji. Wskazał, że ewentualne pytania radnych będzie można skierować na piśmie do Zarządu Zlewni lub do nadzorów wodnych.

Radny Grzegorz Mielczarek – członek komisji podziękował Panu Jerzemu

Kolmanowi za bardzo dobrą współpracę, za działania podjęte na rzece Pysznej.

Radny Henryk Wojcieszak – przewodniczący komisji przyłączył się do podziękowań. Wobec braku pytań, podziękował kierownikom za przybycie, a następnie przeszedł do następnego punktu porządku obrad.

Pkt 6

Informacja Dyrektora SP ZOZ w Wieluniu o przychodach, kosztach i wyniku

finansowym SP ZOZ w Wieluniu za I półrocze 2020 r.

Radny Henryk Wojcieszak – przewodniczący komisji powitał dyrekcję szpitala na zdalnym posiedzeniu komisji. Następnie odnosząc się do przedstawionej informacji zapytał, co jest powodem tego, że wynik finansowy szpitala za I półrocze br. jest o prawie 1 mln. zł lepszy niż założony. Dopytał czy wynika to z tego, że szpital otrzymuje, co miesiąc z NFZ środki w wysokości 1/12 kontraktu, a wykonał mniej zabiegów, czy tez z tego, że na inwestycje wydano zaledwie 8% zakładanych wydatków to spowodowało taki dobry wynik. Zapytał również o to, czy zadziałała, chociażby ze względów bezpieczeństwa, płatność kartą.

Pan Adam Stachera – z-ca dyrektora ds. administracyjno-technicznych

SP ZOZ w Wieluniu usprawiedliwił nieobecność dyrektora Atłachowicza na posiedzeniu komisji. Poinformował, że dyrektor wyjechał do Łodzi do NFZ i do Banku Gospodarstwa Krajowego, ponieważ w związku z podpisaniem umowy na kredyt restrukturyzacyjny, niezwłocznie trzeba podjąć czynności dotyczące zabezpieczenia tego kredytu w postaci cesji kontraktów z NFZ. Potwierdził, że wynik finansowy jest rzeczywiście lepszy niż w ubiegłym roku. Wyjaśnił, że jest to spowodowane tym,  że szpital otrzymuje z NFZ miesięcznie 1/12 kontraktu, niezależnie od tego czy jest on wykonywany czy nie. Dodatkowo poinformował, że poziom niewykonania niewypracowanych procedur to jest wysokość około 3 mln. 500 tys. zł. Podał, że na inwestycje i zadani inwestycyjne SP ZOZ w Wieluniu wydano wcale nie małą kwotę, bo 427.040,48 zł. Odnosząc się do poruszonej kwestii płatności kartą powiedział, że na chwilę obecną w związku ze zmianą banku, który obsługuje szpitala działania te zostały wstrzymane.

Pani Anna Freus – główny księgowy SP ZOZ w Wieluniu odpowiadając na pytanie dotyczące płatności kartą poinformowała, że szpital czeka na numer rachunku bankowego, dlatego że umowa z Bankiem Gospodarstwa Krajowego wymusza, aby wszystkie przychody wpływały na konto BGK. Dodała, że być może dzisiaj szpital otrzyma numer rachunku. Podała, że za I półrocze niewykonanie na ryczałcie wynosi 3 mln. 500 tys. zł. Za wszystkie inne procedury, nie będące w limicie, faktury są wystawiane w stosunku do wykonania, które też było mniejsze. Powiedziała, że na dzień dzisiejszy nie ma informacji czy będzie możliwość wydłużenia okresu
i wypracowania ryczałtu, czy też inne działania NFZ podejmie. Nie ma żadnych decyzji, bliższych ustaleń w tym względzie. Odnosząc się do kosztów zwróciła uwagę na poziom wykonania wynagrodzenia, tj. tylko 44%, nieproporcjonalnie do okresu. Powiedziała, że pozostałe wartości nie były zaskoczeniem. Dodała, że inwestycje mają ograniczony wpływ na wynik finansowy.

Radny Henryk Wojcieszak – przewodniczący komisji stwierdził wobec powyższego, że wynik finansowy zakładu przed uwzględnieniem podatku dochodowego to nie jest (-) 125 tys. zł, tylko (-) 3,6 mln. zł. Zapytał czy dobrze rozumie.

Pani Anna Freus – główny księgowy SP ZOZ w Wieluniu odpowiedziała, że biorąc pod uwagę wykonanie, to tak. Wyjaśniła, że zgodnie ze sztuką należy uwzględnić wszystkie faktury w rachunku zysków i strat, w związku z powyższym ten przychód prawidłowo w rachunku jest uwzględniony. Wskazała, że jest to wartość, 
o której trzeba myśleć i pamiętać, bo w każdej chwili może się zdarzyć, że zakład otrzyma korektę z NFZ, bo taka możliwość istnieje. Podała, że proporcjonalnie do tego okresu byłaby to wartość 3,5 mln. zł , a na koniec lipca już 4 mln. zł. Podkreśliła,
że jest bardzo duże zagrożenie w tym względzie.

Pan Adam Stachera – z-ca dyrektora ds. administracyjno-technicznych
SP ZOZ w Wieluniu
dodał, że z nieformalnych informacji jakie docierają z NFZ
i z Ministerstwa Zdrowia wynika, że termin końcowego rozliczenia jest wstępnie ustalony na 30 czerwca przyszłego roku. Wyraził nadzieję, że uda się to nadgonić, albo zakontraktować inne usługi w postaci planowanego oddziału kardiologii.  

Radny Henryk Wojcieszak – przewodniczący komisji podsumowując stwierdził, że przedłożone sprawozdanie zostało przedstawione w postaci księgowej zgodnie z wpływającymi fakturami, natomiast nie uwzględnia ono rzeczywistej sytuacji. Powiedział, że jeżeli utrzyma się takie tempo wzrostu, jeżeli nic się nie zmieni, to są duże szanse, że koniec roku zamknie się siedmiomilionową stratą na działalności
SP ZOZ.  

Pani Anna Freus – główny księgowy SP ZOZ w Wieluniu powiedziała, że jeżeli nic się nie zmieni, jeżeli zakład nie podgoni z wykonaniami, a NFZ wystąpi
z korektami, do czego ma prawo, to jest to realne. Dodała, że szczegółowe dane będą zawarte w przedłożonym programie naprawczym.  

Pan Adam Stachera – z-ca dyrektora ds. administracyjno-technicznych
SP ZOZ w Wieluniu dodał, że w SP ZOZ cały czas podejmowane są działania naprawcze. Powiedział, że są oddziały, które radzą sobie w okresie pandemii, np. chirurgia i ginekologia, ale są też takie jak pulmonologia czy odział dziecięcy, na których jest bardzo mało pacjentów. Wśród pacjentów jest strach przed pandemią, pacjenci boją się szpitala. Oświadczył, że dyrekcja stara się zmieniać wizerunek, wyprzedza wytyczne ministerstwa czy sanepidu i organizuje w taki sposób szpital, aby pacjent mógł czuć się w nim bezpieczny. Podał przykład przygotowanego trzy miesiące temu tzw. izolatorium, gdzie izolowani pacjenci poddawani są wstępnej diagnostyce,
a następnie trafiają na odziały, ale są rozliczani jako hospitalizowani  w oddziałach. Podał, że w tej chwili NFZ wprowadza produkt pn. „izolatorium” i szpital będzie mieć zakontraktowanych bodajże 5 łóżek, to są dodatkowe środki finansowe.

Radny Henryk Wojcieszak – przewodniczący komisji zapytał czy w tym temacie są jeszcze jakieś pytania, uwagi. Nikt się nie zgłosił. Wobec powyższego przeszedł do następnego punktu porządku obrad.

Pkt 7

Sprawozdanie dyrektora SP ZOZ w Wieluniu z realizacji „Programu naprawczego SP ZOZ w Wieluniu na lata 2018-2020”.

Radny Henryk Wojcieszak – przewodniczący komisji powiedział, że intryguje go tabela nr 3 na stronie 9, która zawiera zestawienie przychodów, kosztów
i wyniku finansowego SP ZOZ w Wieluniu na dzień 30 czerwca 2020 r. Zapytał, z czego wynika różnica w przychodach podanych w tabeli 1 na stronie 3 i w tabeli 3 na stronie 9 przedłożonego sprawozdania.

Pani Anna Freus – główny księgowy SP ZOZ w Wieluniu odpowiedziała, że w tabeli 1 podstawą jest rachunek zysków i strat, tabela 1 uwzględnia różnice stanu produktów, która są wartością tylko księgową. Natomiast w tabeli nr 3 są rozliczone poszczególne piątki, czyli komórki kosztów, zbiorcze dane dla oddziałów, poradni, działalność pomocnicza i zarząd. Wskazała, że ta tabela jeden do jednego wynikiem

„gra”, a to dlatego, że pokazuje ruch kosztów pośrednich i ruchem kosztów pośrednich wychodzimy na wynik finansowy. Powiedziała, że szczegółowe wyjaśnienia dotyczące kwot, jeśli jest taka potrzeba, zostaną przedstawione na piśmie.

Radny Henryk Wojcieszak – przewodniczący komisji odniósł się do informacji podanych w punkcie 3.1. Wskazał, że na początku jest napisane, że „Wszystkie świadczenia zrealizowane z zakresu Leczenia Szpitalnego – Chemioterapia zostały sfinansowane przez NFZ. Kontrakt w zakresie Chemioterapii jest kontraktem otwartym i NFZ płaci za wszystkie zrealizowane świadczenia”, natomiast na końcu podano, że „NFZ na podstawie Aneksu z dnia 03.06.2020 r.
z powodu niewykonania przydzielonej kwoty kontraktu w rodzaju Leczenia Szpitalnego

– Chemioterapia, zmniejszył kontrakt o kwotę 30 408,00 zł w zakresie chemioterapia hospitalizacja z zakresem skojarzonym”. Wobec powyższego zapytał, czy zmniejszenie kontraktu ma znaczenie, czy nie, bo skoro NFZ płaci za wszystkie zrealizowane świadczenia to może nie należy się tym przejmować, ale to chyba nie dobrze, że kontrakt nie został wykonany.

Pani Anna Freus – główny księgowy SP ZOZ w Wieluniu powiedziała, że nie jest autorem tej części dokumentu, tym niemniej zwróciła uwagę, że na początku jest mowa o roku 2019, natomiast dalej jest informacja dotycząca pierwszej połowy roku 2020.

Radny Henryk Wojcieszak – przewodniczący komisji cytując zapis: „NFZ wyłączył z kwoty ryczałtu świadczenia medyczne w zakresie Poradni Chirurgii Urazowo-Ortopedycznej i Poradni Chirurgii Urazowo-Ortopedycznej dla Dzieci (kwota

542 000,00 zł do podziału między pozostałe komórki realizujące ryczałt).” zapytał, czy to są tylko przychodnie czy również oddziały.

Pani Anna Freus – główny księgowy SP ZOZ w Wieluniu odpowiedziała, że w ryczałcie są odziały i poradnie, także między poradnie również.

Radny Henryk Wojcieszak – przewodniczący komisji powiedział, że zmartwiło go to, że na podstawie ugody w zakresie zabiegów rehabilitacyjnych zmniejszeniu uległa cena za punkt z 0,95 zł na 0,29 zł. Stwierdził, że jest to bardzo duże zmniejszenie ceny za punkt. Zapytał, dlaczego szpital zgodził się na takie warunki ugody, czy musiał przyjąć to co zaproponował NFZ z pozycji siły.

Pan Adam Stachera – z-ca dyrektora ds. administracyjno-technicznych
SP ZOZ w Wieluniu
wyjaśnił, że zakres tych ugód obejmuje umowy, które są poza ryczałtem szpitalnym i tutaj od lat obowiązuje  zasada: albo bierzesz to co dajemy, albo nic, więc dyrektor nie miał wyjścia i podpisał tę ugodę. Powiedział, że istnieje możliwość nie podpisania ugody i pójście do sądu, jednakże w przypadku usług rehabilitacyjnych proces raczej skazany byłby na niepowodzenie, bo nie są to procedury ratujące życie. Wskazał, że SP ZOZ na własne ryzyko realizował umowę, były przekroczenia w tym zakresie i dlatego dyrektor zdecydował podpisać to co NFZ zaproponował. 

Radny Henryk Wojcieszak – przewodniczący komisji zapytał czy są jeszcze pytania w ww. sprawie. Udzielił głosu radnemu Łebkowi.  

Radny Andrzej Łebek – członek komisji odniósł się do dołączonego do sprawozdania z realizacji „Programu naprawczego SP ZOZ w Wieluniu na lata 2018-2020” pisma w sprawie utworzenia Oddziału Kardiologii z Pracownią Hemodynamiki, Elektrofizjologii i Elektroterapii w SP ZOZ w Wieluniu. Wskazał, że został podpisana umowa kredytowa z Bankiem Gospodarstwa Krajowego  na restrukturyzację obecnych zobowiązań oraz inwestycje w wysokości 800 tys. zł w zakresie utworzenia tego oddziału. Wskazał również, że zadanie dotyczące utworzenia oddziału kardiologii
z pracowniami zostało podzielone na dwa etapy realizacji, gdzie pierwszy etap związany jest z pracami projektowo – budowalnymi. Zapytał czy dyrekcja szpitala przystąpiła do utworzenia tego oddziału, czy została już przygotowana dokumentacja projektowa, czy jest w trakcie realizacji, jak w czasie została rozpisana realizacja zadania. Powiedział, że nie chciałby żeby powtórzyła się taka sytuacja jak w przypadku SOR-u, gdzie również były prowadzone przygotowania, odbył się przetarg, który dwukrotnie przewyższał wartość kosztorysową. 

Pan Adam Stachera – z-ca dyrektora ds. administracyjno-technicznych
SP ZOZ w Wieluniu
odpowiedział, że jest wypracowana koncepcja wspólnie
z dyrektorem NFZ, który jest chętny żeby takie postępowanie konkursowe ogłosić.  Powiedział, że w związku z tym, że jest niewykonanie, bo oddział internistyczny
i internistyczny o profilu kardiologicznym nie pracuje pełną parą, plus środki, które są niewykorzystane z ryczałtu, w tym momencie NFZ nie musi wygospodarowywać dodatkowych środków finansowych na konkurs żeby je zabezpieczyć. Więc jeżeli będziemy posiadać ten bufor, a około 4 mln. zł powinno zostać z samej interny, to te środki NFZ przeznaczyłby na start, na rozpisanie konkursu na kardiologię. Poinformował, że w tym temacie odbyło się spotkanie u wojewody, w którym uczestniczył starosta i wicewojewoda i szczegółowo plan został omówiony. Podał, że dyrekcja jest na etapie dokumentacji projektowej. Stanęliśmy w miejscu w momencie projektowania, bo zlecenie na projekt obejmowało najpierw koncepcję, czyli program funkcjonalno-użytkowy i to zostało zaakceptowane, w dalszych etapach prac projektowych projektant napotkał na trudności związane z zakresem przeciwpożarowym. Okazało się, że jest druga strefa przeciwpożarowa. Szpital jest podzielony w pionie, więc oprócz zaprojektowania pracowni angiografii na poziomie
-1 w szpitalu, żeby projekt był uzgodniony i odebrany, musiał być rozszerzony zakres zamówienia, czyli dodatkowo doprojektowanie stref przeciwpożarowych, ponieważ zakres pracowni wchodzi w dwie strefy pożarowe. Tu pojawił się problem,
bo opracowanie tej dokumentacji było w trybie zamówienia publicznego. Odbyła się szeroka konsultacja z kancelarią prawną i doszliśmy do wniosku, że ta umowa może być aneksowana mimo to, że ten zakres robót miał być skończony w połowie lipca. 
W związku z tym została zlecona opinia rzeczoznawcy z uprawnieniami - strażakowi, zostały mu wysłane uwagi projektanta i nasze, i na podstawie naszej ekspertyzy przeciwpożarowej została sporządzona opinia strażaka i na podstawie tej opinii wydzielona została część przeciwpożarową i zostały na rysunkach dokonane odpowiednie uzgodnienia. To pozwoliło na aneksowanie umowy z wykonawcą. Poinformował, że taki aneks został podpisany w tamtym tygodniu i dokumentacja projektowa będzie gotowa na 21 października. Pozostanie wydanie pozwolenia na budowę i można zacząć prace dotyczące przystosowania pomieszczenia na poziomie zero na potrzeby pracowni angiograficznej. Powiedział, że przy dobrych założeniach początek mógłby być w połowie stycznia, na początku lutego. Trzeba jeszcze wziąć pod uwagę rozpisanie konkursu przez NFZ. Jak NFZ ogłosi konkurs, my musimy być już gotowi, musimy mieć tę pracownię wybudowaną. Przed zawarciem kontraktu, przed złożeniem dokumentów musimy wykazać się odpowiednim sprzętem, aparaturą i kadrą medyczną. Poinformował również, że lekarze kardiolodzy cały czas są
w kontakcie z dyrekcją i wyrażają chęć przystąpienia do udziału w tym ambitnym przedsięwzięciu.

Radny Andrzej Łebek – członek komisji powiedział, że z udzielonej wypowiedzi wynika, że szpital jest w punkcie zerowym, ponieważ musi rozpocząć wszystko od nowa, z uwagi na uzgodnienie dwóch stref przeciwpożarowych. Stwierdził, że powtarza się to samo, co w przypadku SOR-u. Zapytał, czy na etapie tych uzgodnień ze strażakiem, dyrekcja szpitala uzgodniła również wszystkie zmiany dotyczące SOR-u, czy tylko projektu dotyczącego utworzenia oddziału kariologii.

Pan Adam Stachera – z-ca dyrektora ds. administracyjno-technicznych
SP ZOZ w Wieluniu powiedział, że tutaj już nie ma przeszkody, jeżeli chodzi o zakres przeciwpożarowy, gdyż podpisał się rzeczoznawca i jest określone, co trzeba zrobić. Jeżeli będziemy robić angiografię, czy później SOR, to najpierw robimy zakres robót dotyczących tylko tego miejsca, gdzie to się znajduje, czyli dokumentacja obejmuje całość, a realizacja ten zakres gdzie to się znajduje. Poinformował, że dokumentacja projektowa i pozwolenie na budowę obowiązuje. Jeżeli chodzi o angiografię sprawa przeciwpożarowa jest uzgodniona, czekamy tylko na gotową dokumentację i na pozwolenie, wtedy będziemy mieć zielone światło do tego żeby ogłaszać przetarg
i przystępować do prac budowlanych.

Radny Andrzej Łebek – członek komisji zwrócił uwagę, że pozwolenie na budowę musi zawierać kompletną dokumentację, również uzgodnienia ze strażakami. Powiedział, że według jego wiedzy te uzgodnienia muszą być na etapie projektowania.

Pan Adam Stachera – z-ca dyrektora ds. administracyjno-technicznych
SP ZOZ w Wieluniu
odpowiedział, że jeżeli chodzi o pracownię angiograficzną są uzgodnienia strażaka i pozwalają na dokończenie spraw z tym związanych.

Radny Andrzej Łebek – członek komisji zapytał, jak w umowie kredytowej został określony termin wykorzystania kredytu inwestycyjnego w kwocie 800 tys. zł

Pan Adam Stachera – z-ca dyrektora ds. administracyjno-technicznych
SP ZOZ w Wieluniu
powiedział, że nie trzeba go wcale uruchamiać.

Pani Anna Freus – główny księgowy SP ZOZ w Wieluniu wyjaśniła,
że jednym z elementów podstawowych do uzyskania kredytu był program naprawczy, którego elementem było utworzenie pracowni, w związku z tym ten kredyt inwestycyjny.  Harmonogram był wskazany ogólnikowo, widać to w sprawozdaniach finansowych prognostycznych. Podała, że w umowie jest zastrzeżenie, że kredyt powinien być uruchomiony w pierwszym kwartale 2021 r., bodajże jest to albo koniec marca albo początek kwietnia. Podała również, że w dniu podpisania dyrekcja szpitala rozmawiała z przedstawicielem BGK, jak bank zapatruje się na ewentualne przesunięcie terminu i uzyskaliśmy ustne zapewnienie, że jeżeli prace się rozpoczną, a będzie intencja żeby przedłużyć ten termin, to nie będzie problemu, ale oczywiście komitet kredytowy będzie musiał się zebrać i komisyjnie taką decyzję podjąć.

Radny Andrzej Łebek – członek komisji zwrócił uwagę, że na uzyskanie pozwolenia na budowę, przeprowadzenie zamówienia publicznego i rozpoczęcie robót potrzeba minimum pół roku, bo jak wiadomo robota budowlana to jest przetarg nieograniczony. Powiedział, że mam obawy czy nie wpadniemy w ciemną uliczkę i nie uda nam się tego zrealizować; będziemy mówić szumnie o przygotowaniu oddziału kardiologicznego, a nic z tego nie wyjdzie. Zwracając się do dyrektora powiedział, że trzeba wziąć się ostro do pracy, ponieważ czas ucieka i obawia się, że może być taka sytuacja jak ze SOR-em.

Następnie zapytał, co dalej z SOR-em, czy jest przygotowany drugi przetarg, czy może jest ogłoszony, gdzie dyrekcja szpitala planuje lokalizację, czy na istniejącym obiekcie jak zakładała pierwsza wersja, czy zgodnie z drugą wersją, na którą został ogłoszony przetarg.

Pan Adam Stachera – z-ca dyrektora ds. administracyjno-technicznych
SP ZOZ w Wieluniu
odpowiedział, że w obecnym miejscu, w warunkach pandemicznych inwestycja jest niewykonalna, więc nie ma wyjścia i trzeba to zrobić 
w nowej lokalizacji. Powiedział, że na nową lokalizację jest zgoda ministerstwa. Dodał, że jest to najlepsza możliwa lokalizacja ze względu na to, że jest blisko wszystkich oddziałów szpitalnych, naprzeciwko jest OIOM, na górze jest blok operacyjny i oddziały zabiegowe. Dodatkowo po realizacji mamy wartość dodaną w postaci tego SOR-u, który jest. Tutaj zostanie zrobiona część ambulatoryjna, tu są ładne pomieszczenia, które można bez problemu zagospodarować na poradnie specjalistyczne. Powiedział,
że dyrektor wystąpił też do wykonawcy projektu i kosztorysu o aktualizację kosztorysu. Wskazał, że szukając oszczędności dyrekcja zaproponowała również rezygnację 
z wyburzenia szybu windowego. Powiedział, że nie trzeba wcale szybu wyburzać, wystarczy wylać stropy i uzyskamy tam pomieszczenia gospodarcze czy magazynowe. Powiedział również, że rozmawiał z kilkoma budowlańcami i takie rzeczy są do zrobienia. Poinformował, że prawdopodobnie jutro będziemy mieli sygnał
z ministerstwa i będziemy mogli podpisać aneks do umowy na realizację tego zadania, który przedłuży termin zadania do 30 czerwca. Podał, że dyrekcja jest też po rozmowach z ministerstwem, ale już po kolejnym postępowaniu przetargowym,
o zwiększenie finansowania, bo nie wyklucza ministerstwo, że będzie mogło dołożyć pieniędzy i również wydłużyć termin realizacji do końca roku 2021. 

Radny Andrzej Łebek – członek komisji zapytał czy jest już nowy kosztorys na nową lokalizację.

Pan Adam Stachera – z-ca dyrektora ds. administracyjno-technicznych
SP ZOZ w Wieluniu
odpowiedział, że jest w trakcie opracowania.

Radny Henryk Wojcieszak – przewodniczący komisji zapytał czy kredyt
w wysokości 800 tys. zł jest w postaci linii kredytowej, czy jest to normalny kredyt inwestycyjny uruchamiany transzami, czy też przelewany jedną kwotą.

Pani Anna Freus – główny księgowy SP ZOZ w Wieluniu odpowiedziała,
że jest to normalny kredyt inwestycyjny. Zapisy umowy wskazują na jednorazowe przelanie kwoty. 

Radny Henryk Wojcieszak – przewodniczący komisji zapytał czy ktoś chciałby jeszcze zabrać głos. Nikt się nie zgłosił. Dziękując dyrekcji za udzielone wyjaśnienia zamknął punkt 7. Następnie poinformował, że w trakcie dyskusji do zdanego posiedzenia dołączyli radni: Waldemar Borczyk, Sebastian Jasiński i Andrzej Łebek, a zatem wszyscy członkowie komisji są obecni.

Pkt 8

Sprawozdanie z działalności Powiatowego Zarządu Dróg w Wieluniu
za I półrocze 2020 r.

Radny Henryk Wojcieszak – przewodniczący komisji powitał Panią Alicję

Krzemień kierownika PZD w Wieluniu. Otworzył dyskusję. Powiedział, że bardzo cieszy się z tego, że wszystkie drogi szutrowe i żwirowe zostały przekazane miastu
i w mieście nie ma już żadnych dróg, oprócz tych dobrych dróg. Odnosząc się do przedłożonego sprawozdania wskazał, że w Metryce PZD w punkcie 2 wkradł się błąd, a mianowicie łączna długość dróg w Gminie Wieluń wynosi 46,818 km, a nie jak zapisano 48,818 km. Poprosił o poprawę. Następnie odczytał pytanie radnego Sebastiana Jasińskiego, które pojawiło się na czacie: „Co z Małyszynem?”

Pani Alicja Krzemień – kierownik PZD w Wieluniu powiedziała, że w tym roku w budżecie powiatu na Małyszyn zapisane są środki w wysokości 250 tys. zł, a koszt inwestycji wynosi ponad 4 mln. zł. Podała, że na razie nie ma decyzji czy ogłaszać przetarg, czy nie, czy rozłożyć inwestycję na kilka lat, czy poczekać i uzyskać dofinansowanie na drugi rok.

Radny Henryk Wojcieszak – przewodniczący komisji wobec braku innych głosów podziękował Pani Alicji Krzemień za obecność, a następnie poinformował
o przejściu do kolejnego punktu porządku obrad.

Radny Andrzej Stępień – członek komisji zapytał czy nie należałoby przegłosować sprawozdania przedłożonego przez PZD. Powiedział, że PZD jest jednostką organizacyjną powiatu wieluńskiego i sprawozdania powinny być głosowane.

Radny Henryk Wojcieszak – przewodniczący komisji powiedział, że przeczytał bardzo dokładnie Statut Powiatu Wieluńskiego i nie znalazł w nim żadnych zapisów w tym zakresie. Dalej powiedział że nie chciałby wywoływać w tej sprawie niepotrzebnej dyskusji, spierać się. Oświadczył, że pochyli się z uszanowaniem nad doświadczeniem radnego i podda sprawozdanie pod głosowanie, nie ma takich przeciwwskazań. Zapytał, kto jest za przyjęciem sprawozdania z działalności Powiatowego Zarządu Dróg w Wieluniu za I półrocze 2020 r.

Komisja Budżetu, Zdrowia i Gospodarki Rady Powiatu w Wieluniu jednogłośnie 8 głosami „za” przyjęła sprawozdanie z działalności Powiatowego Zarządu Dróg
w Wieluniu za I półrocze 2020 r. (głosowało 8 członków komisji).

Pkt 9

Informacja o przebiegu wykonania budżetu powiatu wieluńskiego oraz planu finansowego samorządowej instytucji kultury i samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej za I półrocze 2020 r. wraz
z informacją  o kształtowaniu się Wieloletniej Prognozy Finansowej.

Radny Henryk Wojcieszak – przewodniczący komisji zapytał skarbnika powiatu czy chciałby uzupełnić przedłożone sprawozdanie.

Pan Sławomir Kaftan – skarbnik powiatu podał, że sprawozdanie zostało przygotowane zgodnie z ustawą o finansach publicznych i przekazane zarówno radnym Rady Powiatu w Wieluniu jak i Regionalnej Izbie Obrachunkowej. Zwrócił uwagę na bardzo wysokie wykonanie inwestycji na poziomie 22%.

Radny Henryk Wojcieszak – przewodniczący komisji zapytał jak wygląda sprawa ze spływem należności z tytułu podatków.

Pan Sławomir Kaftan – skarbnik powiatu przedstawił dane za osiem miesięcy roku 2020. Podał, że dochody z wydziału komunikacji po ośmiu miesiącach są na poziomie 1 mln. 533 tys. zł, a powinny być, przy założeniu średnio 200 tys. zł miesięcznie, w wysokości 1 mln. 600 tys. zł. Wskazał, że udziały w podatku dochodowym od osób fizycznych wpłynęły w kwocie 9 mln. 597 tys. zł, jest to mniej niż w roku poprzednim, a w podatku dochodowym od osób prawnych – w kwocie ponad 200 tys. zł, ale porównując te dochody do roku poprzedniego, to raczej w roku bieżącym nie zostaną osiągnięte wartości z roku poprzedniego.

Radny Henryk Wojcieszak – przewodniczący komisji zapytał czy ktoś

chciałby zabrać głos w tym temacie. Nikt się nie zgłosił. Zarządził głosowanie, zapytał, kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem informacji w ww. sprawie.

Komisja Budżetu, Zdrowia i Gospodarki Rady Powiatu w Wieluniu jednogłośnie 7 głosami „za” pozytywnie zaopiniowała informację o przebiegu wykonania budżetu powiatu wieluńskiego oraz planu finansowego samorządowej instytucji kultury
i samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej za I półrocze 2020 r. wraz
z informacją o kształtowaniu się Wieloletniej Prognozy Finansowej (głosowało
7 członków komisji).

Pkt 10

Zaopiniowanie projektu uchwały Rady Powiatu w Wieluniu zmieniającej uchwałę w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego w roku 2020.

Radny Henryk Wojcieszak – przewodniczący komisji udzielił głosu skarbnikowi powiatu.

Pan Sławomir Kaftan – skarbnik powiatu wyjaśnił, że zmiana dotyczy § 2, który w uchwale podjętej przez Radę Powiatu w dniu 4 września 2020 r. brzmiał: „Kredyt bankowy będzie przeznaczony na sfinansowanie planowanego deficytu budżetu powiatu wieluńskiego w roku 2020 oraz na spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu zaciągniętych pożyczek i kredytów”. Wskazał, że po podjęciu uchwały Regionalna Izba Obrachunkowa zasugerowała zmianę polegającą na pozostawieniu tylko zapisu w brzmieniu: „Kredyt bankowy będzie przeznaczony na sfinansowanie planowanego deficytu budżetu powiatu wieluńskiego w roku 2020”.

Dodał, że pozostała treść uchwały pozostaje bez zmian. 

Radny Grzegorz Mielczarek – członek komisji zapytał o deficyt budżetowy, czego dotyczy. 

Pan Sławomir Kaftan – skarbnik powiatu oświadczył, że w tym zakresie nie zachodzą żadne zmiany, kredy będzie przeznaczony na pokrycie deficytu związanego z oświatą. Podkreślił, że żaden grosz z subwencji oświatowej nie został przesunięty na inny cel., subwencja oświatowa w całości została przekazana na cele oświatowe i cały kredyt będzie przeznaczony na oświatę.

 Radny Henryk Wojcieszak – przewodniczący komisji wobec braku innych pytań poddał pod głosowanie projekt uchwały w ww. sprawie.

Komisja Budżetu, Zdrowia i Gospodarki Rady Powiatu w Wieluniu pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały Rady Powiatu w Wieluniu zmieniającej uchwałę 
w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego w roku 2020
głosując: 6 głosów „za”, 0 głosów „przeciw”, 1 głos „wstrzymujący się” (głosowało 7 członków komisji).

Pkt 11

Zaopiniowanie projektu uchwały Rady Powiatu w Wieluniu w sprawie zmian 
w budżecie powiatu.

Radny Henryk Wojcieszak – przewodniczący komisji oddał głos skarbnikowi powiatu.

Pan Sławomir Kaftan – skarbnik powiatu poinformował, że proponuje się zwiększyć zarówno kwotę dochodów jak i wydatków budżetu powiatu
o 2.666.724,25 zł. Wyjaśnił, z czego wynikają proponowane zmiany.

Radny Henryk Wojcieszak – przewodniczący komisji zapytał, kto chciałby zabrać głos w ww. sprawie. Nikt się nie zgłosił. Zarządził głosowanie.

Komisja Budżetu, Zdrowia i Gospodarki Rady Powiatu w Wieluniu pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały Rady Powiatu w Wieluniu w sprawie zmian  w budżecie powiatu głosując: 8 głosów „za”, 0 głosów „przeciw”, 0 głosów „wstrzymujących się”
(8 członków komisji głosowało).

Pkt 12

Zaopiniowanie projektu uchwały Rady Powiatu w Wieluniu w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Wieluńskiego na lata 2020-2030.

Radny Henryk Wojcieszak – przewodniczący komisji udzielił głosu skarbnikowi powiatu.

Pan Sławomir Kaftan – skarbnik powiatu powiedział, że zmiany Wieloletniej

Prognozy Finansowej są konsekwencją zmian w budżecie powiatu.

Radny Henryk Wojcieszak – przewodniczący komisji zapytał czy są pytania.

Nikt się nie zgłosił. Poddał pod głosowanie projekt uchwały w ww. sprawie.

Komisja Budżetu, Zdrowia i Gospodarki Rady Powiatu w Wieluniu pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały Rady Powiatu w Wieluniu w sprawie zmiany Wieloletniej

Prognozy Finansowej Powiatu Wieluńskiego na lata 2020-2030 głosując: 7 głosów „za”, 0 głosów „przeciw”, 0 głosów „wstrzymujących się” (głosowało 7 członków komisji).

Pkt 13

Komunikaty, informacje i oświadczenia radnych.

Radny Henryk Wojcieszak – przewodniczący komisji przekazał, że w dniu 22 września 2020 r. do Biura Rady i Zarządu Powiatu wpłynęło adresowane do Starosty Wieluńskiego i do wiadomości Rady Powiatu w Wieluniu pismo radnej Rady Gminy Konopnica dotyczące wniosku o ujęcie modernizacji nawierzchni drogi powiatowej i dokończenie budowy chodników w m. Głuchów gmina Konopnica
w projekcie budżetu powiatu na rok 2021. Stwierdził, że radni pochylą się nad
ww. wnioskiem w momencie konstruowania budżetu na rok 2021.

Dalej poinformował o decyzji Zarządu Powiatu w Wieluniu w sprawie pisma Burmistrza Miasta i Gminy Działoszyn, skierowanego do wiadomości Rady Powiatu w Wieluniu, dotyczącego utworzenia w Działoszynie filii SP ZOZ w Wieluniu. Powołując się na sprawozdanie Przewodniczącego Zarządu Powiatu w Wieluniu o pracach zarządu między sesjami powiedział, że Zarząd Powiatu zadecydował o wystosowaniu do Burmistrza Miasta i Gminy Działoszyn odpowiedzi, w której wskazał, że POZ może być utworzony przez podmiot leczniczy, jakim jest SP ZOZ, i że to zależy od możliwości placówki. Powiedział, że nie sądzi, biorąc pod uwagę problemy z obsadzeniem lekarskim internistów w naszej placówce, aby SP ZOZ był skłonny taką filię utworzyć.  Przypominając o przedstawionym na jednym z ostatnich posiedzeń komisji piśmie prezesa Stowarzyszenia „Tacy Sami” wskazał, że do Zarządu Powiatu w Wieluniu wpłynęła prośba kierownika Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej
w Wieluniu oraz kierownika Warsztatu Terapii Zajęciowej w Olewinie o możliwość rozszerzenia działalności Warsztatu o dodatkowych 5 uczestników od stycznia 2021 r. i zarząd zdecydował o pozostawieniu sprawy w toku, zobowiązując dyrekcję PCPR 
w Wieluniu do zorganizowania spotkania z wnioskodawcami oraz uzupełnienia materiału o pismo pana Kluski.

Wobec braku innych spraw przeszedł do następnego punktu porządku obrad.

Pkt 14

Zamknięcie XXV posiedzenia komisji.

Radny Henryk Wojcieszak – przewodniczący komisji wobec wyczerpania porządku obrad zamknął XXV posiedzenie komisji dziękując radnym za obecność.

protokołowała                                                 przewodniczący komisji

Anna Zychla                                                   Henryk Wojcieszak