PROTOKÓ£
KONTROLI NR XIII/2021
Komisji
Rewizyjnej Rady Powiatu w Wieluniu z kontroli Domu Pomocy Spo³ecznej w
Skrzynnie, którego dyrektorem jest Emilia £aniewska
Kontrolê przeprowadzono realizuj¹c zadania zlecone
Komisji przez Radê Powiatu w Wieluniu w planie kontroli przyjêtym uchwa³¹ Rady
Powiatu w Wieluniu Nr XXXI/188/20 Rady Powiatu w Wieluniu z
dnia 29 grudnia 2020 r. w sprawie przyjêcia planu kontroli Komisji Rewizyjnej
Rady Powiatu w Wieluniu na rok 2021.
Kontrolê przeprowadzi³ zespó³ kontrolny Komisji
Rewizyjnej Rady Powiatu w Wieluniu w sk³adzie:
1. Radny Andrzej
Ja¿d¿yk – przewodnicz¹cy,
2. Radna Alina
B³ach – cz³onek,
3. Radny
Waldemar Borczyk – cz³onek,
4. Radny Robert
Grabowski – cz³onek,
5. Radna
Gra¿yna Ryczyñska – cz³onek,
dzia³aj¹c na podstawie upowa¿nienia do kontroli z dnia 9
listopada 2021 r.
Nazwa i adres jednostki kontrolowanej: Dom Pomocy
Spo³ecznej, Skrzynno 13,
98-311 Ostrówek
Imiê i nazwisko kierownika jednostki kontrolowanej: Emilia
£aniewska
Data rozpoczêcia i zakoñczenia kontroli: 19
listopada 2021 r.
Przy
kontroli obecni byli i udzielali wyjaœnieñ:
1. Emilia £aniewska – Dyrektor
DPS w Skrzynnie
2. Renata
Marut-Kozio³ – G³ówny Ksiêgowy DPS w Skrzynnie
Przedmiot kontroli: polityka kadrowa i gospodarka finansowa jednostki w latach 2020-2021
W wyniku
kontroli stwierdzono, co nastêpuje (podaæ stwierdzone wyniki kontroli):
I.
Gospodarka finansowa jednostki w latach 2020-2021.
1. W kontrolowanym
okresie 2020 r. Dom Pomocy Spo³ecznej w Skrzynnie zgodnie z planem bud¿etowym
dysponowa³ kwot¹ 8.283.700,28 z³, z czego kwota
dochodów uzyskanych z tytu³u odp³atnoœci mieszkañców Domu wynios³a 5.919.510,78
z³. Œredni miesiêczny koszt utrzymania mieszkañca na
2020 r. zosta³ ustalony w wysokoœci 3.700,85 z³.
Ponadto DPS
w Skrzynnie uzyska³ dochody:
- z najmu i
dzier¿awy pomieszczeñ,
- z tytu³u
ró¿nych wp³ywów,
- z tytu³u
rozliczeñ z lat ubieg³ych,
- z tytu³u
sprzeda¿y sk³adników maj¹tkowych,
- z tytu³u
dop³aty obszarowej z ARiMR.
W 2020 r.
DPS otrzyma³ z £ódzkiego Urzêdu Wojewódzkiego dotacjê na mieszkañców w
wysokoœci 1.692.678 z³. Jednostka pozyska³a równie¿
darowiznê pieniê¿n¹ w wysokoœci 30.000 z³.
Ponadto DPS
realizowa³ dwa projekty w ramach, których pozyska³ dodatkowe œrodki finansowe:
- z Regionalnego
Centrum Polityki Spo³ecznej (RCPS) w £odzi na kwotê 471.262,50 z³,
- z Narodowego
Funduszu Zdrowia na kwotê 79.014,78 z³.
Ponadto z Pañstwowego Funduszu
Rehabilitacji Osób Niepe³nosprawnych (PFRON) w £odzi Dom otrzyma³ refundacjê
czêœci wydatków poniesionych na walkê z Covid-19 w wysokoœci 42.613,38 z³.
G³ówn¹ czêœæ wydatków Domu w 2020 r.
stanowi³y wynagrodzenia i sk³adki od nich naliczane – 5.168.277,60 z³, œwiadczenia na rzecz osób fizycznych wynios³y 12.372,83 z³. Natomiast wydatki zwi¹zane z realizacj¹ celów
statutowych jednostki wynios³y 2.457.713,98 z³
Bud¿et w 2020 r. zosta³ zrealizowany w 100%.
2. W 2021 r.
bud¿et Domu wynosi 8.325.514,72 z³. Na kwotê bud¿etu
sk³adaj¹ siê:
- dochody w wysokoœci
6.537.218 z³,
- grant z RCPS II
edycja w wysokoœci 197.116,74 z³,
- grant NFZ II
edycja w wysokoœci 59.101,98 z³,
- fundusz COVID w
wysokoœci 35.366 z³,
- dotacja na
mieszkañców w wysokoœci 1.496.712 z³.
Kwota
dochodów uzyskanych z tytu³u odp³atnoœci mieszkañców Domu wynios³a 6.438.749 z³. Œredni miesiêczny koszt utrzymania mieszkañca na 2021 r.
zosta³ ustalony w wysokoœci 3.957,25 z³.
Ponadto
DPS uzyska³ dochody:
-
z tytu³u najmu i dzier¿awy pomieszczeñ w ³¹cznej kwocie
39.655,42 z³,
-
z tytu³u ró¿nych wp³ywów w wysokoœci 37.777,15 z³,
-
z tytu³u rozliczeñ z lat ubieg³ych – 6.640,55 z³
-
z tytu³u sprzeda¿y sk³adników maj¹tkowych – 1.999,20 z³
Na dzieñ kontroli wykonanie planu dochodów wynosi
5.409.375,83 z³.
DPS w 2021 r. realizowa³ dwa projekty w ramach,
których pozyska³ dodatkowe œrodki finansowe:
-
z RCPS w £odzi jednostka otrzyma³a kwotê 197.116,74 z³,
- z NFZ
jednostka otrzyma³a kwotê 59.101,98 z³.
Na dzieñ 30
paŸdziernika 2021 r. g³ówn¹ czêœæ wydatków Domu stanowi³y wynagrodzenia i
sk³adki od nich naliczane – 3.820.268,26 z³,
œwiadczenia na rzecz osób fizycznych wynios³y 8.865,63 z³,
a wydatki zwi¹zane z realizacj¹ celów statutowych jednostki – 1.909.577,49 z³. Ponadto Dom dokona³ wydatków inwestycyjnych na budowê
altany ogrodowej na terenie rekreacyjnym DPS wraz z wybrukowaniem terenu pod
altan¹ na ³¹czn¹ kwotê 101.331 z³.
II. Struktura
zatrudnienia w DPS w Skrzynnie w latach 2020 2021.
1. Statutowa
liczba miejsc w DPS wynosi 162. Na dzieñ kontroli w DPS przebywa³o 161 osób, w
tym 81 kobiet i 80 mê¿czyzn, w przedziale wiekowym od 25 lat do 94 lat. 9 mieszkañców to osoby le¿¹ce, 11 porusza siê na wózku
inwalidzkim, a 9 porusza siê przy pomocy balkonika. 149 mieszkañców
posiada orzeczenie o stopniu niepe³nosprawnoœci, w tym o znacznym stopniu jest
117 osób, natomiast o umiarkowanym stopniu 32 osoby. Jednoczeœnie 133
mieszkañców DPS posiada orzeczenie ZUS/KRUS.
2. Na dzieñ 31
grudnia 2020 r. w DPS zatrudnione by³y 84 osoby (82,75 etatów). W niepe³nym
wymiarze czasu pracy zatrudnione by³y 2 pielêgniarki (0,5 etatu) i ratownik
medyczny (0,75 etatu). Struktura zatrudnienia przedstawia³a siê nastêpuj¹co:
- Kadra
Kierownicza – 6 osób,
- Samodzielne
stanowisko – 1 osoba
- Dzia³
Ksiêgowy – 5 osób
- Dzia³
Administracyjno-Socjalny – 6 osób
- Dzia³ Medyczno-Terapeutyczny
– 26 osób
- Dzia³
Opiekuñczy i Obs³ugi – 40 osób
Dodatkowo na podstawie umów zleceñ i
umów o œwiadczenie us³ug pracê œwiadczy³o 11 osób.
W 2020 r. w zwi¹zku z wybuchem pandemii wirusa SARS-CoV-2 praktyki odby³y 2
osoby na stanowiskach: fizjoterapeuta oraz pielêgniarka. W ramach prac
interwencyjnych zatrudniono 1 osobê na stanowisko psychologa. Z 1 osob¹ zawarto
umowê wolontariatu w zakresie pe³nienia funkcji opiekuna w trakcie pobytu na
turnusie rehabilitacyjnym.
3. Na dzieñ 19
listopada 2021 r. w DPS zatrudnionych jest 85 osób (84,5 etatów). W niepe³nym
wymiarze czasu pracy zatrudniona jest
1 pielêgniarka (0,5 etatu). Struktura zatrudnienia przedstawia siê nastêpuj¹co:
- Kadra
Kierownicza – 6 osób,
- Samodzielne
stanowisko – 1 osoba
- Dzia³
Ksiêgowy – 5 osób
- Dzia³
Administracyjno-Socjalny – 6 osób
- Dzia³
Medyczno-Terapeutyczny – 25 osób
- Dzia³
Opiekuñczy i Obs³ugi – 42 osoby
Dodatkowo na podstawie sta¿u, umów
zleceñ i umów o œwiadczenie us³ug pracê œwiadczy³o 16 osób.
W 2021 r. praktyki odby³o 13 osób na stanowiskach: opiekun,
pracownik socjalny, terapeuta. 19 osób pe³ni³o
wolontariat.
Wnioski zespo³u kontrolnego:
1. Zespó³
kontrolny nie stwierdzi³ ¿adnych uchybieñ w wydatkowaniu œrodków.
2. Zespó³
kontrolny stwierdzi³, ¿e prowadzona jest prawid³owa polityka kadrowa. WskaŸnik
zatrudnienia zgodny jest z przepisami rozporz¹dzenia w sprawie DPS-ów.
3. Zespó³
kontrolny pozytywnie ocenia decyzjê Dyrekcji odnoœnie zlecenia us³ugi
przygotowywania posi³ków firmie zewnêtrznej w pomieszczeniach DPS, z czego
wynikaj¹ dodatkowe korzyœci finansowe z tytu³u najmu tych pomieszczeñ. Ponadto
na skutek zastosowania klauzul spo³ecznych w postêpowaniu z zakresu zamówieñ
publicznych zatrudnieni zostali mieszkañcy Domu.
4. Praktyka
stosowania klauzul spo³ecznych zosta³a równie¿ wykorzystana przy wyborze
wykonawcy na us³ugê kompleksowego utrzymania czystoœci w DPS, dziêki czemu
zatrudnienie uzyskali równie¿ mieszkañcy Domu. Z tego tytu³u Dom uzyska³
dodatkowe korzyœci finansowe w kwocie 130.000,00 z³ w ci¹gu
2-letniego okresu obowi¹zywania umowy.
5. Na podstawie
przeprowadzonej kontroli i przekazanych informacji wysoko zosta³a oceniona
gospodarnoœæ zespo³u kierowniczego DPS.
6. Na
szczególn¹ uwagê i pochwa³ê zas³uguje stwarzanie mieszkañcom DPS warunków
zbli¿onych do panuj¹cych w rodzinach i umo¿liwianie udzia³u w ¿yciu spo³ecznym,
religijnym i kulturalnym jednostek samorz¹dowych.
7. Szczególne
podziêkowania zespó³ kontrolny kieruje pod adresem kierownictwa i wszystkich
pracowników Domu za ca³okszta³t podejmowanych dzia³añ oraz w³aœciwe
przestrzeganie zasad re¿imu sanitarnego w celu przeciwdzia³ania
rozprzestrzenianiu siê Covid-19.
Protokó³
kontroli sporz¹dzono w dwóch jednobrzmi¹cych egzemplarzach, z których jeden
dorêczono dyrektorowi jednostki kontrolowanej.
Kontrolowany
nie wnosi zastrze¿eñ do protoko³u.
Czêœæ sk³adow¹ niniejszego protoko³u stanowi¹
nastêpuj¹ce za³¹czniki:
1. Schemat
struktury organizacyjnej Domu Pomocy Spo³ecznej w Skrzynnie
Wieluñ, dnia 19 listopada 2021 rok
przewodnicz¹cy zespo³u kontrolnego - ……………………………
cz³onkowie zespo³u kontrolnego - ……………………………
……………………………
……………………………
……………………………
kierownik jednostki kontrolowanej
………………………………………