PROTOKÓ£ KONTROLI NR XIII/2021

Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu w Wieluniu z kontroli Domu Pomocy Spo³ecznej w Skrzynnie, którego dyrektorem jest Emilia £aniewska

Kontrolê przeprowadzono realizuj¹c zadania zlecone Komisji przez Radê Powiatu w Wieluniu w planie kontroli przyjêtym uchwa³¹ Rady Powiatu w Wieluniu Nr XXXI/188/20 Rady Powiatu w Wieluniu z dnia 29 grudnia 2020 r. w sprawie przyjêcia planu kontroli Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu w Wieluniu na rok 2021.

Kontrolê przeprowadzi³ zespó³ kontrolny Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu w Wieluniu w sk³adzie:

1.   Radny Andrzej Ja¿d¿yk – przewodnicz¹cy,

2.   Radna Alina B³ach – cz³onek,

3.   Radny Waldemar Borczyk – cz³onek,

4.   Radny Robert Grabowski – cz³onek,

5.   Radna Gra¿yna Ryczyñska – cz³onek,

dzia³aj¹c na podstawie upowa¿nienia do kontroli z dnia 9 listopada 2021 r.

Nazwa i adres jednostki kontrolowanej: Dom Pomocy Spo³ecznej, Skrzynno 13,  98-311 Ostrówek  

Imiê i nazwisko kierownika jednostki kontrolowanej: Emilia £aniewska

Data rozpoczêcia i zakoñczenia kontroli: 19 listopada 2021 r.

Przy kontroli obecni byli i udzielali wyjaœnieñ:

1.   Emilia £aniewska  – Dyrektor DPS w Skrzynnie

2.   Renata Marut-Kozio³ – G³ówny Ksiêgowy DPS w Skrzynnie

Przedmiot kontroli: polityka kadrowa i gospodarka finansowa jednostki w latach 2020-2021
 

W wyniku kontroli stwierdzono, co nastêpuje (podaæ stwierdzone wyniki kontroli):

I.        Gospodarka finansowa jednostki w latach 2020-2021.

1.     W kontrolowanym okresie 2020 r. Dom Pomocy Spo³ecznej w Skrzynnie zgodnie z planem bud¿etowym dysponowa³ kwot¹ 8.283.700,28 , z czego kwota dochodów uzyskanych z tytu³u odp³atnoœci mieszkañców Domu wynios³a 5.919.510,78 . Œredni miesiêczny koszt utrzymania mieszkañca na 2020 r. zosta³ ustalony w wysokoœci 3.700,85 .

Ponadto DPS w Skrzynnie uzyska³ dochody:

-       z najmu i dzier¿awy pomieszczeñ,

-       z tytu³u ró¿nych wp³ywów,

-       z tytu³u rozliczeñ z lat ubieg³ych,

-       z tytu³u sprzeda¿y sk³adników maj¹tkowych,

-       z tytu³u dop³aty obszarowej z ARiMR.

W 2020 r. DPS otrzyma³ z £ódzkiego Urzêdu Wojewódzkiego dotacjê na mieszkañców w wysokoœci 1.692.678 . Jednostka pozyska³a równie¿ darowiznê pieniê¿n¹ w wysokoœci 30.000 .

Ponadto DPS realizowa³ dwa projekty w ramach, których pozyska³ dodatkowe œrodki finansowe:

-       z Regionalnego Centrum Polityki Spo³ecznej (RCPS) w £odzi na kwotê 471.262,50 ,

-       z Narodowego Funduszu Zdrowia na kwotê 79.014,78 .

Ponadto z Pañstwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepe³nosprawnych (PFRON) w £odzi Dom otrzyma³ refundacjê czêœci wydatków poniesionych na walkê z Covid-19 w wysokoœci 42.613,38 .

G³ówn¹ czêœæ wydatków Domu w 2020 r. stanowi³y wynagrodzenia i sk³adki od nich naliczane – 5.168.277,60 , œwiadczenia na rzecz osób fizycznych wynios³y 12.372,83 . Natomiast wydatki zwi¹zane z realizacj¹ celów statutowych jednostki wynios³y 2.457.713,98

Bud¿et w 2020 r. zosta³ zrealizowany w 100%.

2.     W 2021 r. bud¿et Domu wynosi 8.325.514,72 . Na kwotê bud¿etu sk³adaj¹ siê:

-       dochody w wysokoœci 6.537.218 ,

-       grant z RCPS II edycja w wysokoœci 197.116,74 ,

-       grant NFZ II edycja w wysokoœci 59.101,98 ,

-       fundusz COVID w wysokoœci 35.366 ,

-       dotacja na mieszkañców w wysokoœci 1.496.712 .

          Kwota dochodów uzyskanych z tytu³u odp³atnoœci mieszkañców Domu wynios³a 6.438.749 . Œredni miesiêczny koszt utrzymania mieszkañca na 2021 r. zosta³ ustalony w wysokoœci 3.957,25 .

          Ponadto DPS uzyska³ dochody:

-        z tytu³u najmu i dzier¿awy pomieszczeñ w ³¹cznej kwocie 39.655,42 ,

-        z tytu³u ró¿nych wp³ywów w wysokoœci 37.777,15 ,

-        z tytu³u rozliczeñ z lat ubieg³ych – 6.640,55

-        z tytu³u sprzeda¿y sk³adników maj¹tkowych – 1.999,20

Na dzieñ kontroli wykonanie planu dochodów wynosi 5.409.375,83 .

DPS w 2021 r. realizowa³ dwa projekty w ramach, których pozyska³ dodatkowe œrodki finansowe:

-        z RCPS w £odzi jednostka otrzyma³a kwotê 197.116,74 ,

-    z NFZ jednostka otrzyma³a kwotê 59.101,98 .

Na dzieñ 30 paŸdziernika 2021 r. g³ówn¹ czêœæ wydatków Domu stanowi³y wynagrodzenia i sk³adki od nich naliczane – 3.820.268,26 , œwiadczenia na rzecz osób fizycznych wynios³y 8.865,63 , a wydatki zwi¹zane z realizacj¹ celów statutowych jednostki – 1.909.577,49 . Ponadto Dom dokona³ wydatków inwestycyjnych na budowê altany ogrodowej na terenie rekreacyjnym DPS wraz z wybrukowaniem terenu pod altan¹ na ³¹czn¹ kwotê 101.331 .

II.      Struktura zatrudnienia w DPS w Skrzynnie w latach 2020 2021.

1.  Statutowa liczba miejsc w DPS wynosi 162. Na dzieñ kontroli w DPS przebywa³o 161 osób, w tym 81 kobiet i 80 mê¿czyzn, w przedziale wiekowym od 25 lat do 94 lat. 9 mieszkañców to osoby le¿¹ce, 11 porusza siê na wózku inwalidzkim, a 9 porusza siê przy pomocy balkonika. 149 mieszkañców posiada orzeczenie o stopniu niepe³nosprawnoœci, w tym o znacznym stopniu jest 117 osób, natomiast o umiarkowanym stopniu 32 osoby. Jednoczeœnie 133 mieszkañców DPS posiada orzeczenie ZUS/KRUS. 

2.  Na dzieñ 31 grudnia 2020 r. w DPS zatrudnione by³y 84 osoby (82,75 etatów). W niepe³nym wymiarze czasu pracy zatrudnione by³y 2 pielêgniarki (0,5 etatu) i ratownik medyczny (0,75 etatu). Struktura zatrudnienia przedstawia³a siê nastêpuj¹co:

-       Kadra Kierownicza – 6 osób,

-       Samodzielne stanowisko – 1 osoba

-       Dzia³ Ksiêgowy – 5 osób

-       Dzia³ Administracyjno-Socjalny – 6 osób

-       Dzia³ Medyczno-Terapeutyczny – 26 osób

-       Dzia³ Opiekuñczy i Obs³ugi – 40 osób

Dodatkowo na podstawie umów zleceñ i umów o œwiadczenie us³ug pracê œwiadczy³o 11 osób.

W 2020 r. w zwi¹zku z wybuchem pandemii wirusa SARS-CoV-2 praktyki odby³y 2 osoby na stanowiskach: fizjoterapeuta oraz pielêgniarka. W ramach prac interwencyjnych zatrudniono 1 osobê na stanowisko psychologa. Z 1 osob¹ zawarto umowê wolontariatu w zakresie pe³nienia funkcji opiekuna w trakcie pobytu na turnusie rehabilitacyjnym.

3.  Na dzieñ 19 listopada 2021 r. w DPS zatrudnionych jest 85 osób (84,5 etatów). W niepe³nym wymiarze czasu pracy zatrudniona jest
1 pielêgniarka (0,5 etatu). Struktura zatrudnienia przedstawia siê nastêpuj¹co:

-       Kadra Kierownicza – 6 osób,

-       Samodzielne stanowisko – 1 osoba

-       Dzia³ Ksiêgowy – 5 osób

-       Dzia³ Administracyjno-Socjalny – 6 osób

-       Dzia³ Medyczno-Terapeutyczny – 25 osób

-       Dzia³ Opiekuñczy i Obs³ugi – 42 osoby

Dodatkowo na podstawie sta¿u, umów zleceñ i umów o œwiadczenie us³ug pracê œwiadczy³o 16 osób.

W 2021 r. praktyki odby³o 13 osób na stanowiskach: opiekun, pracownik socjalny, terapeuta. 19 osób pe³ni³o wolontariat.

Wnioski zespo³u kontrolnego:

1.   Zespó³ kontrolny nie stwierdzi³ ¿adnych uchybieñ w wydatkowaniu œrodków.

2.   Zespó³ kontrolny stwierdzi³, ¿e prowadzona jest prawid³owa polityka kadrowa. WskaŸnik zatrudnienia zgodny jest z przepisami rozporz¹dzenia w sprawie DPS-ów.

3.   Zespó³ kontrolny pozytywnie ocenia decyzjê Dyrekcji odnoœnie zlecenia us³ugi przygotowywania posi³ków firmie zewnêtrznej w pomieszczeniach DPS, z czego wynikaj¹ dodatkowe korzyœci finansowe z tytu³u najmu tych pomieszczeñ. Ponadto na skutek zastosowania klauzul spo³ecznych w postêpowaniu z zakresu zamówieñ publicznych zatrudnieni zostali mieszkañcy Domu.

4.   Praktyka stosowania klauzul spo³ecznych zosta³a równie¿ wykorzystana przy wyborze wykonawcy na us³ugê kompleksowego utrzymania czystoœci w DPS, dziêki czemu zatrudnienie uzyskali równie¿ mieszkañcy Domu. Z tego tytu³u Dom uzyska³ dodatkowe korzyœci finansowe w kwocie 130.000,00 w ci¹gu 2-letniego okresu obowi¹zywania umowy.

5.   Na podstawie przeprowadzonej kontroli i przekazanych informacji wysoko zosta³a oceniona gospodarnoœæ zespo³u kierowniczego DPS.

6.   Na szczególn¹ uwagê i pochwa³ê zas³uguje stwarzanie mieszkañcom DPS warunków zbli¿onych do panuj¹cych w rodzinach i umo¿liwianie udzia³u w ¿yciu spo³ecznym, religijnym i kulturalnym jednostek samorz¹dowych.

7.   Szczególne podziêkowania zespó³ kontrolny kieruje pod adresem kierownictwa i wszystkich pracowników Domu za ca³okszta³t podejmowanych dzia³añ oraz w³aœciwe przestrzeganie zasad re¿imu sanitarnego w celu przeciwdzia³ania rozprzestrzenianiu siê Covid-19.

 

Protokó³ kontroli sporz¹dzono w dwóch jednobrzmi¹cych egzemplarzach, z których jeden dorêczono dyrektorowi jednostki kontrolowanej.

Kontrolowany nie wnosi zastrze¿eñ do protoko³u.

Czêœæ sk³adow¹ niniejszego protoko³u stanowi¹ nastêpuj¹ce za³¹czniki:

1.   Schemat struktury organizacyjnej Domu Pomocy Spo³ecznej w Skrzynnie

Wieluñ, dnia 19 listopada 2021 rok

 

przewodnicz¹cy zespo³u kontrolnego                         -          ……………………………

cz³onkowie zespo³u kontrolnego                                -          ……………………………

                                                                                         ……………………………

                                                                                         ……………………………

                                                                                         ……………………………

kierownik jednostki kontrolowanej

 

………………………………………