Wieluń, dnia 10 września 2025 r.
GNN.6811.2.1.2025
D E C Y Z J A
Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 29 czerwca 1963 r. o zagospodarowaniu
wspólnot gruntowych (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 140) oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca
1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2024 r., poz. 572 ze zm.)
o r z e k a m
uznać za mienie gminne nieruchomość oznaczoną numerem działki 341 o pow. 0,1200 ha,
położoną w obrębie Kąty, gmina Czarnożyły.
U Z A S A D N I E N I E
Pismem z dnia 5 sierpnia 2025 r. Wójt Gminy Czarnożyły wystąpił do Starosty
Wieluńskiego z wnioskiem o wydanie decyzji w trybie art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 29 czerwca
1963 r. o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych uznającej, nieruchomość oznaczona
numerem działki 341 o pow. 0,1200 ha, położona w obrębie Kąty, gmina Czarnożyły stanowi
mienie gromadzkie (gminne). W załączeniu pisma przedłożone zostały oświadczenia
mieszkańców wsi Kąty potwierdzające, powyższa nieruchomość stanowi mienie
gromadzkie.
Zgodnie z treścią art. 8 ust. 1 ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych,
starosta ustala, stosownie do przepisów art. 1 i 3, które nieruchomości stanowią wspólnotę
gruntową bądź mienie gromadzkie.
Zawiadomieniem z dnia 13 sierpnia 2025 r., znak: GNN.6811.2.1.2025, Starosta
Wieluński wszczął postępowanie administracyjne w przedmiotowej sprawie. Zawiadomienie
o wszczęciu postępowania zostało przesłane do Wójta Gminy Czarnożyły w celu
wywieszenia na tablicy ogłoszeń na okres 14 dni oraz do Sołtysa wsi Kąty z prośbą o
zapoznanie mieszkańców wsi w sposób zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości.
Zawiadomienie o wszczęciu postępowania wywieszone zostało na tablicy ogłoszeń
Starostwa Powiatowego w Wieluniu na okres 14 dni oraz opublikowane na stronie
internetowej Powiatu Wieluńskiego.
Zgodnie z treścią art. 1 ust. 2 i 3 ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych,
za mienie gromadzkie można uznać jedynie te nieruchomości rolne, leśne i obszary wodne,
położone na terenach wiejskich, które stanowią mienie gromadzkie w rozumieniu przepisów
o zarządzie takim mieniem, jeżeli przed dniem wejścia w życie ustawy o zagospodarowaniu
wspólnot gruntowych, tj. przed datą 5 lipca 1963 r., były faktycznie użytkowane wspólnie
przez mieszkańców wsi. Z przepisu tego wynika, że definicji mienia gromadzkiego, którego
dotyczy ustawa, należy poszukać w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29
listopada 1962 r. w sprawie zarządu mieniem gromadzkim oraz trybu jego zbywania (Dz. U.
Nr 64/62 poz. 303 ze zmianami). W § 1 tego rozporządzenia znajduje się definicja mienia
gromadzkiego. Zgodnie z definicją, przez użyte w rozporządzeniu określenie mienie
gromadzkie, rozumieć należy mienie, które do dnia wejścia w życie ustawy z dnia 25
września 1954 r. o reformie podziału administracyjnego wsi i powołaniu gromadzkich rad
narodowych (Dz. U. Nr 43, poz. 191), tj. do dnia 29 września 1954 r., stanowiło majątek
2
dawnych gromad jako majątek gromadzki, dobro gromady oraz inne prawa majątkowe
(pkt 1), a przez dawne gromady rozumieć należy gromady istniejące do dnia wejścia w życie
wskazanej ustawy z dnia 25 września 1954 r. (pkt 3).
Tym samym, dla ustalenia czy dana nieruchomość była w dniu 5 lipca 1963 r.
mieniem gromadzkim, istotny jest stan prawny w okresie poprzedzającym datę, a w
szczególności to, czy nieruchomość taka należała do istniejących w okresie od 1933 do
1954 r. gromad, jako jednostek samorządu terytorialnego, mających osobowość prawną i
będących podmiotami praw i obowiązków, a ponadto ustalenie, czy przed dniem wejścia w
życie ustawy była ona faktycznie użytkowana wspólnie przez mieszkańców wsi.
Zgodnie z art. 98 ust. 2 ustawy z dnia 25 stycznia 1958 r. o radach narodowych
(Dz. U. Nr 26 z 1975 r. poz. 139) dotychczasowe mienie gromadzkie stało się mieniem
gminnym.
W toku postępowania wyjaśniającego dokonano analizy dokumentów posiadanych
przez Starostwo Powiatowe w Wieluniu. Z dokumentacji archiwalnej, tj. rejestru gruntów z
1981 r. sporządzonego dla obrębu Kąty, gmina Czarnożyły wynika, przedmiotowa
nieruchomość oznaczona jest jako mienie gromadzkie. Ustalono, nie prowadzona jest dla
niej księga wieczysta. Zgodnie z aktualnymi zapisami w rejestrze gruntów i budynków
przedmiotowa nieruchomość ma nieuregulowany stan prawny i znajduje się we adaniu
samoistnym właściciela nieustalonego. Z oświadcz mieszkańców Kąty, stanowiących
dowód w niniejszej sprawie wynika, na przedmiotowej działce odbywały się zabawy
wiejskie, zawody strażackie i imprezy kulturalne, których organizatorami byli mieszkańcy wsi
Kąty, przy czym wstęp na ww. imprezy był ogólnodostępny dla wszystkich mieszkańców.
Wszelkie prace utrzymaniowe i porządkowe na terenie działki były wykonywane przez
mieszkańców wsi Kąty. Nieruchomość od zawsze była miejscem integracji lokalnej
społeczności. Działka uznawana była jako grunt wspólny, traktowana była jako ogólna i
przeznaczona do powszechnego korzystania przez mieszkańców wsi Kąty. W roku 1978 na
terenie przedmiotowej działki wybudowany został budynek (dom ludowo-strażacki) w czynie
społecznym, wyłącznie przez mieszkańców wsi Kąty. Budynek oraz teren działki służnie
tylko do magazynowania sprzętu przeciwpożarowego, lecz był również miejscem spotkań
mieszkańców wsi, odbywały sią tam zabawy, imprezy wiejskie, zebrania rady sołeckiej i
zebrania wiejskie. Przedmiotowa nieruchomość do dziś bywa miejscem spotkań członkiń
Koła Gospodyń Wiejskich. Oświadczający oznajmili, przedmiotowe działki należały do
istniejących do dnia 29 września 1954 r. gromad, jako jednostek samorządu terytorialnego,
jak również przed datą 5 lipca 1963 r. były faktycznie użytkowane wspólnie przez
mieszkańców wsi Kąty.
Załączona i zebrana dokumentacja nakazuje potraktować wniosek zgodnie z
zakresem kompetencji starosty wskazanym w ustawie o zagospodarowaniu wspólnot
gruntowych.
Przed wydaniem niniejszej decyzji, zgodnie z art. 10 Kodeksu postępowania
administracyjnego Starosta Wieluński zawiadomił strony o zgromadzonym w sprawie
materiale dowodowym i możliwością zapoznania się ze zgromadzoną dokumentacją oraz
wypowiedzeniem się w sprawie przed jej ostatecznym rozstrzygnięciem.
W wyznaczonym terminie do tutejszego urzędu nie zostały zgłoszone żadne uwagi
i wnioski.
Mając powyższe na uwadze, należało orzec jak w sentencji.
P o u c z e n i e
Od decyzji niniejszej służy stronom prawo wniesienia odwołania do Wojewody
Łódzkiego za moim pośrednictwem, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.
W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do
wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem
3
doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do
wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna
i prawomocna.
Decyzja niniejsza podlega podaniu do wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty w
danej miejscowości oraz ogłoszeniu poprzez wywieszenie w urzędzie gminy oraz w
starostwie powiatowym na okres 14 dni, a także zamieszczeniu w Biuletynie Informacji
Publicznej gminy i powiatu oraz w prasie lokalnej.
Otrzymują:
1. Wójt Gminy Czarnożyły
2. Wójt Gminy Czarnożyły celem wywieszenia w urzędzie gminy oraz zamieszczenia na
BIP-e urzędu na okres 14 dni oraz o informację zwrotną o terminie wywieszenia
3. Sołtys wsi Kąty celem ogłoszenia w sposób zwyczajowo przyjęty w danej
miejscowości na okres 14 dni oraz o informację zwrotną o terminie wywieszenia
4. a/a