Rada Powiatu
Kompetencje i uprawnienia Rady. Podstawa prawna działania. Składy osobowe Rady i Komisji. Kadencja Rady Powiatu 2006 - 2010
Rada Powiatu zgodnie z art. 8 ustawy o samorządzie powiatowym jest organem Powiatu, którego działalność jest jawna, a ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw. Jawność działania organu obejmuje w szczególności prawo obywateli do uzyskiwania informacji, wstępu na sesje rady powiatu i posiedzenia jej komisji, a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów posiedzeń organów powiatu i komisji rady powiatu. Zasady dostępu do dokumentów i korzystania z nich określa Statut Powiatu.
Rada powiatu jest organem stanowiącym i kontrolnym powiatu, którego kadencja trwa 4 lata, licząc od dnia wyborów (art. 9). Radni wybierani są w wyborach bezpośrednich. Zasady i tryb przeprowadzania wyborów do rady powiatu określa odrębna ustawa.
Rada Powiatu powołuje Komisje
Rada powołuje stałe i doraźne komisje do określenia zadań, ustalając przedmiot działania oraz skład osobowy. W skład komisji mogą wchodzić osoby spoza rady w liczbie nie przekraczającej połowy składu komisji, z wyjątkiem komisji rewizyjnej. Komisje podlegają radzie, przedkładają jej plan oraz sprawozdanie z działalności.
Waldemar Kluska
Radny Rady Powiatu
Opis:
Pełniona funkcja w Radzie Powiatu: Członek Rady Powiatu
Pełniona funkcja i miejsce pracy:
Pracownik Urzędu Miejskiego w Wieluniu.
Wiek:
42 lat.
Stan cywilny, rodzina :
- żonaty
- troje dzieci
Wykształcenie i kwalifikacje :
wyższe , mgr inż. rolnictwa,
absolwent Akademii Rolniczej w Poznaniu,
Doświadczenie zawodowe w administracji :
- Od 1990r. - Pracownik Urzędu Miejskiego w Wieluniu w Wydziale Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej,
- Naczelnik Wydziału Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej,
- Od 1994r. - 1998r. - Radny Rady Miejskiej w Wieluniu - Przewodniczący Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska,
- Od 1998r. - 2002r. - Radny Rady Powiatu w Wieluniu - Przewodniczący Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska, Członek Komisji Zdrowia,
- Od 2002r. - Radny Rady Powiatu w Wieluniu - Członek Zarządu Powiatu,
Działalność społeczna :
- Założyciel Stowarzyszenia Integracyjnego - "TACY-SAMI"
- budowa Ośrodka Rehabilitacyjno - Adaptacyjnego dla Dzieci Niepełnosprawnych,
Posiadam wyróżnienia, odznaczenia i medale:
- Tytuł Człowieka Roku 2000 w kategorii - działalność społeczna.
Trwa wczytywanie metryki. Proszę czekać.
Jan Kopeć
Radny Rady Powiatu
Opis:
Pełnioniona funkcja w Radzie Powiatu Kadencji 2006 - 2010:
- członek Zarządu.
Data urodzenia:
05.07.1958 r.
Stan cywilny, rodzina :
- żonaty,
- dzieci - syn Mateusz,
- syn Tomasz,
- córka Iwona.
Wykształcenie i kwalifikacje :
- zawodowe.
Działalność społeczna:
- prezes ZG PSL-Osjaków,
- sekretarz ZO PZW Sieradz. Pełnioniona funkcja w Radzie Powiatu Kadencji 2010 - 2014:
- Członek Zarządu
Trwa wczytywanie metryki. Proszę czekać.
Renata Mastalerz-Czapnik
Radna Rady Powiatu
Nazwisko:
Mastalerz-Czapnik
Opis:
Pełnioniona funkcja w Radzie Powiatu:
- członek Komisji Zdrowia, Bezpieczeństwa i Aktywizacji Rynku Pracy.
Trwa wczytywanie metryki. Proszę czekać.
Krystyna Miśkiewicz
Radna Rady Powiatu
Opis:
Pełnioniona funkcja w Radzie Powiatu Kadencji 2006 - 2010: - członek Zarządu
- przewodniczący Komisji Zdrowia, Bezpieczeństwa i Aktywizacji Rynku Pracy
Data urodzenia:
26.04.1948 r.
Stan cywilny, rodzina :
- mężatka,
- dwóch synów 36 i 27 lat
Wykształcenie i kwalifikacje :
- wyższe - lekarz medycyny.
Doświadczenie zawodowe w administracji:
- kierownik NZOZ "Medica"
1976r.- 1979r.- członek Komisji Zdrowia Wojewódzkiej Rady Narodowej w Sieradzu.
Działalność społeczna:
- prezes Koła "TPD-Dzieci Specjalnej Troski",
- skarbnik Fundacji na Rzecz Rozwoju Powiatu Wieluńskiego,
- instruktor ZHP,
- członek Zarządu Wojewódzkiego TPD w Łodzi,
- przewodnicząca Powiatowej Rady do Spraw Osób Niepełnosprawnych. Pełnioniona funkcja w Radzie Powiatu Kadencji 2010 - 2014:
- Członek Zarządu
Trwa wczytywanie metryki. Proszę czekać.
Jacek Niepiekło
Radny Rady Powiatu
Opis:
Pełnioniona funkcja w Radzie Powiatu:
- członek Komisji Rewizyjnej,
- członek Komisji Zdrowia, Bezpieczeństwa i Aktywizacji Rynku Pracy.
Trwa wczytywanie metryki. Proszę czekać.
Maria Nowaczyk
Radna Rady Powiatu
Opis:
Pełnioniona funkcja w Radzie Powiatu: - członek Komisji Edukacji, Kultury, Sportu, Turystyki, Promocji i Statutowo-Regulaminowej.
Data urodzenia:
18.02.1954 r.
Stan cywilny, rodzina :
- wdowa dwie córki.
Wykształcenie i kwalifikacje :
- wyższe pedagogiczne - nauczyciel.
Doświadczenie zawodowe w administracji:
- dyrektor szkoły - zarządzanie placówką oświatową.
Działalność społeczna:
- prezes CARITAS.
Trwa wczytywanie metryki. Proszę czekać.
Jan Piekara
Radny Rady Powiatu
Opis:
Pełnioniona funkcja w Radzie Powiatu: - członek Komisji Finansów Publicznych, Rozwoju Gospodarczego, Ochrony Środowiska i Rolnictwa,
Data urodzenia:
18.07.1954 r.
Stan cywilny, rodzina :
- żonaty dwoje dzieci.
Wykształcenie i kwalifikacje :
- średnie techniczne - technik mechanik.
Doświadczenie zawodowe w administracji:
- Radny Gminy Osjaków - dwie kadencje
Trwa wczytywanie metryki. Proszę czekać.
Grażyna Ryczyńska
Radna Rady Powiatu
Opis:
Pełnioniona funkcja w Radzie Powiatu: - przewodniczący Komisji Edukacji, Kultury, Sportu i Turystyki Promocji i Statutowo Regulaminowa,
- sekretarz Komisji Rewizyjnej,
- członek Komisji Zdrowia.Bezpieczeństwa i Aktywizacji Rynku Pracy
Data urodzenia:
06.03.1953 r.
Stan cywilny, rodzina :
- panna.
Wykształcenie i kwalifikacje :
- mgr inż. rolnictwa - Akademia Rolnicza Wrocław,
- Studia podyplomowez zakresu:
1."Chów i żywienie zwierząt" - SGGW Warszawa,
2."Gospodarstwo domowe" - AR Kraków,
3."Żywienie człowieka" - AR Poznań
4.3-semestralne Studium Pedagogiczne przy AR Wrocław,
- Nauczyciel przedmiotów gastronomicznych w ZS nr 1 w Wieluniu.
Działalność społeczna:
1.Fundacja na Rzecz Rozwoju Powiatu Wieluńskiego - sekretarz zarządu fundacji
- główna rola to pozyskiwanie jak największej iości darczyńców i sponsorów na rzecz gromadzenia środków na stypendia dla młodzieży zdolnej wywodzącej się z ubogich rodzin (gimnazja, szkoły ponadgimnazjalne i studenci)
2. Akcja Katolicka przy parafii Nawiedzenia NMP w Wieluniu
- pozyskiwanie funduszy na chleb i inne środki spożywcze dla rodzin znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej
- rozdawane one są przez cały rok w każdą sobotę.
Trwa wczytywanie metryki. Proszę czekać.
Krzysztof Sola
Radny Rady Powiatu
Opis:
Pełnioniona funkcja w Radzie Powiatu Kadencji 2006 -2010:
- członek Komisji Rewizyjnej,
- z-ca przewodniczącego Komisji Finansów Publicznych, Rozwoju Gospodarczego, Ochrony Środowiska i Rolnictwa,
- członek Komisji Edukacji, Kultury, Sportu, Turystyki, Promocji i Statutowo-Regulaminowej.
Pełnioniona funkcja w Radzie Powiatu Kadencji 2010 - 2014:
- Członek Zarządu
Trwa wczytywanie metryki. Proszę czekać.
Andrzej Stępień
Radny Rady Powiatu
Opis:
Pełniona funkcja w Radzie Powiatu Kadencji 2006 - 2010: Przewodniczący Zarządu Powiatu - Starosta Wieluński,
Data urodzenia:
15.07.1961 r.
Stan cywilny, rodzina :
żonaty. Żona Beata,
- córka Agnieszka,
- córka Magdalena,
- syn Tomasz,
- córka Anna.
Wykształcenie i kwalifikacje :
wyższe - mgr inż. o specjalności - ekonomika rolnictwa,
- Akademia Rolnicza we Wrocławiu,
Podyplomowe :
- PAN w Warszawie - Samorząd,
- Politechnika Łódzka - Ochrona środowiska,
- Kurs w zakresie kierowania zasobami ludzkimi.
Doświadczenie zawodowe :
1. Praca zawodowa : do końca 1998 r. - działalność gospodarcza,
2. 1999r.- 2002r. - Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska w Łodzi - Kierownik Biura w Sieradzu,
3. Od 2002 r. - Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa - Kierownik Biura Powiatowego w Wieluniu,
4. Od 2004 r. - Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi - Inspektor w dziale kontroli zewnętrznej,
5. Od 18.10.2005 r. - Starosta Wieluński.
Działalność społeczna :
1.1988r.-1990 r. Radny Rady Gminy Wierzchlas,
2. 1994-1998 r. - Radny Rady Gminy Wierzchlas - Członek Zarządu Gminy,
3. 1998-2002 r. - Radny Rady Powiatu w Wieluniu - Członek Zarządu Powiatu,
4. Od 2002 r. - Radny Rady Powiatu w Wieluniu - Członek Zarządu Powiatu,
5. Członek Władz Powiatowych OSP,
6. Prezes Zarządu Powiatowego PSL w Wieluniu,
7. Prezes Zarządu Jednostki OSP Przywóz.
Komitety Monitorujące:
1. Członek Komitetu Sterującego Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwoju obszarów wiejskich",
2. Członek Zespołu Komitetu Sterującego dla priorytetu Opieka Zdrowotna i Opieka nad dzieckiem Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Norweskiego Mechanizmu Finansowego,
3. Członek Komitetu Monitorującego PRO WŁ na lata 2007-2013.
Pełniona funkcja w Radzie Powiatu Kadencji 2010 - 2014: Przewodniczący Zarządu Powiatu - Starosta Wieluński
Trwa wczytywanie metryki. Proszę czekać.
Wybrane przepisy ustawy o samorządzie powiatowym dotyczące Rady Powiatu
Zgodnie z art. 10 odwołanie rady powiatu przed upływem kadencji następuje w drodze referendum powiatowego. Zasady i tryb przeprowadzania referendum powiatowego określa odrębna ustawa.
Do wyłącznej właściwości rady powiatu należy (art. 12):
1) stanowienie aktów prawa miejscowego, w tym statutu powiatu,
2) wybór i odwołanie zarządu oraz ustalanie wynagrodzenia jego przewodniczącego,
3) powoływanie i odwoływanie, na wniosek starosty, sekretarza powiatu i skarbnika powiatu, będącego głównym księgowym budżetu powiatu,
4) stanowienie o kierunkach działania zarządu powiatu oraz rozpatrywanie sprawozdań z działalności zarządu, w tym z działalności finansowej,
5) uchwalanie budżetu powiatu,
6) rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium dla zarządu z tego tytułu,
7) podejmowanie uchwał w sprawach wysokości podatków i opłat w granicach określonych ustawami, 8) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych powiatu dotyczących:
a) zasad nabycia, zbycia i obciążania nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub wynajmowania na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej,
b) emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu,
c) zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,
d) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez zarząd oraz maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez zarząd w roku budżetowym,
e) zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustaloną corocznie przez radę,
f) tworzenia i przystępowania do związków, stowarzyszeń, fundacji i spółdzielni oraz ich rozwiązywania lub występowania z nich,
g) tworzenia i przystępowania do spółek, ich rozwiązywania i występowania z nich oraz określania zasad wnoszenia wkładów oraz obejmowania, nabywania i zbywania udziałów i akcji,
h) współdziałania z innymi powiatami i z gminami, jeżeli związane jest to z koniecznością wydzielenia majątku,
i) tworzenia, przekształcania i likwidacji jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek,
8a) podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań z zakresu administracji rządowej oraz w sprawie powierzenia prowadzenia zadań publicznych, o których mowa w art. 5,
9) określanie wysokości sumy, do której zarząd może samodzielnie zaciągać zobowiązania,
9a) podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych,
9b) uchwalanie powiatowego programu zapobiegania przestępczości oraz ochrony bezpieczeństwa obywateli i porządku publicznego,
9c) uchwalanie powiatowego programu przeciwdziałania bezrobociu oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy,
9d) dokonywanie oceny stanu bezpieczeństwa przeciwpożarowego i zabezpieczenia przeciwpowodziowego powiatu,
10) podejmowanie uchwał w sprawach herbu powiatu i flagi powiatu,
10a) podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów,
11) podejmowanie uchwał w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji rady powiatu.
Uchwały rady i zarządu wg art. 13 powiatu zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady (zarządu), w głosowaniu jawnym, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
Odrzucenie w głosowaniu uchwały o udzieleniu absolutorium jest równoznaczne z przyjęciem uchwały o nieudzieleniu zarządowi absolutorium.
Rada powiatu wybiera ze swego grona przewodniczącego i jednego lub dwóch wiceprzewodniczących bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady, w głosowaniu tajnym (art. 14). Radny wchodzący w skład zarządu nie może pełnić funkcji, o których mowa powyżej.
Zadaniem przewodniczącego jest wyłącznie organizowanie pracy rady oraz prowadzenie obrad rady. Przewodniczący może wyznaczyć do wykonywania swoich zadań wiceprzewodniczącego. W przypadku nieobecności przewodniczącego i niewyznaczenia wiceprzewodniczącego, zadania przewodniczącego wykonuje wiceprzewodniczący najstarszy wiekiem.
Odwołanie przewodniczącego i wiceprzewodniczącego rady następuje na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu rady powiatu, w trybie określonym powyżej.
W przypadku rezygnacji przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego rada podejmuje uchwałę w sprawie przyjęcia tej rezygnacji zwykłą większością głosów, nie później niż w ciągu jednego miesiąca od dnia złożenia rezygnacji. Niepodjęcie takiej uchwały w ciągu 1 miesiąca od dnia złożenia rezygnacji przez przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego jest równoznaczne z przyjęciem rezygnacji przez radę z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym powinna być podjęta uchwała.
Rada powiatu obraduje na sesjach zwoływanych przez przewodniczącego rady powiatu w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał (art. 15). Do zawiadomienia o zwołaniu sesji dołącza się porządek obrad wraz z projektami uchwał. Rada powiatu może wprowadzić zmiany w porządku bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady.
Na wniosek zarządu lub co najmniej 1/4 ustawowego składu rady powiatu przewodniczący obowiązany jest zwołać sesję w ciągu 7 dni od dnia złożenia wniosku.
Na wniosek starosty przewodniczący rady powiatu jest obowiązany wprowadzić do porządku obrad najbliższej sesji rady powiatu projekt uchwały, jeżeli wnioskodawcą jest zarząd powiatu, a projekt wpłynął do rady powiatu co najmniej 7 dni przed dniem rozpoczęcia sesji rady.
Rada powiatu kontroluje działalność zarządu oraz powiatowych jednostek organizacyjnych. W tym celu zgodnie z art. 16 powołuje komisję rewizyjną. W skład komisji rewizyjnej wchodzą radni, w tym przedstawiciele wszystkich klubów, z wyjątkiem radnych pełniących funkcje, o których mowa w art. 14 ust. 1, oraz będących członkami zarządu.
Komisja rewizyjna opiniuje wykonanie budżetu powiatu i występuje z wnioskiem do rady powiatu w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium zarządowi. Wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez regionalną izbę obrachunkową.
Komisja rewizyjna wykonuje inne zadania zlecone przez radę powiatu w zakresie kontroli. Uprawnienie to nie narusza uprawnień kontrolnych innych komisji powoływanych przez radę na podstawie art. 17.
Rada powiatu może powoływać ze swojego grona stałe i doraźne komisje do określonych zadań, ustalając zgodnie z art. 17 przedmiot ich działania oraz skład osobowy.
Komisje podlegają radzie powiatu w całym zakresie swojej działalności, przedkładają jej swoje plany pracy i sprawozdania z działalności. Radny pobiera diety z tytułu członkostwa w nie więcej niż dwóch komisjach.
Radni mogą tworzyć kluby radnych (art. 18).
Organizację wewnętrzną oraz tryb pracy rady i komisji powoływanych przez radę, a także zasady tworzenia klubów radnych, zgodnie z art. 19 określa statut. Radni działają zgodnie z zasadami określonymi w przepisach art. 20 - 25.
W szczególności radny nie może brać udziału w głosowaniu, jeżeli dotyczy to jego interesu prawnego. Mandatu radnego powiatu nie można łączyć z:
mandatem posła lub senatora,
wykonywaniem funkcji wojewody lub wicewojewody,
członkostwem w organie innej jednostki samorządu terytorialnego.
Zgodnie z art. 27 rada powiatu wybiera zarząd powiatu. Kompetencje rady powiatu wobec zarządu powiatu, starosty oraz starostwa powiatowego zostały szerzej omówione na tematycznych stronach poświeconych wymienionym organom oraz stronie dotyczącej urzędu starostwa powiatowego.
Rada powiatu powołuje i odwołuje sekretarza powiatu oraz skarbnika powiatu na wniosek starosty (art. 37). Sekretarz i skarbnik uczestniczą w pracach zarządu powiatu oraz mogą uczestniczyć w obradach rady powiatu i jej komisji z głosem doradczym.
Informacja wytworzona przez:
Informacja wprowadzona do BIP przez:
Data ostatniej aktualizacji:
04‑12‑2006 12:52:52
Ilość wyświetleń:
Trwa wczytywanie