Sposoby finansowania działalności
Sposoby finansowania działalności Powiatu, dochody własne, subwencje.Zasady gospodarki finansowej powiatu są zawarte w Rozdziale 6 Ustawy o samorządzie powiatowym.
Zgodnie z art. 51 powiat samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie budżetu powiatu.
Budżet powiatu jest planem finansowym obejmującym dochody i wydatki powiatu. Budżet jest uchwalany na rok kalendarzowy.
Projekt budżetu przygotowuje zarząd powiatu. Bez zgody zarządu rada powiatu nie może wprowadzić w projekcie budżetu powiatu zmian powodujących zwiększenie wydatków nie znajdujących pokrycia w planowanych dochodach lub zwiększenie planowanych dochodów bez jednoczesnego ustanowienia źródeł tych dochodów.
Projekt budżetu wraz z informacją o stanie mienia komunalnego i objaśnieniami zarząd powiatu przedkłada radzie powiatu najpóźniej do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy i przesyła projekt regionalnej izbie obrachunkowej, celem zaopiniowania. Budżet jest uchwalany do końca roku poprzedzającego rok budżetowy.
Procedurę uchwalania budżetu oraz rodzaje i szczegółowość materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi określa rada powiatu ( art. 54 ). Do czasu uchwalenia budżetu przez radę powiatu, jednak nie później niż do 31 marca roku budżetowego, podstawą gospodarki budżetowej jest projekt budżetu przedłożony radzie powiatu.
W przypadku nieuchwalenia budżetu w ustawowym terminie, regionalna izba obrachunkowa ustala budżet powiatu w zakresie obowiązkowych zadań własnych oraz zadań zleconych w terminie do końca kwietnia roku budżetowego. Do dnia ustalenia budżetu przez regionalną izbę obrachunkową podstawą gospodarki budżetowej jest projekt budżetu.
Zgodnie z art. 56 Ustawy o samorządzie powiatowym dochodami powiatu są:
- udziały w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa w wysokości określonej odrębną ustawą,
- subwencje z budżetu państwa na zadania realizowane przez powiat,
- dotacje celowe z budżetu państwa na zadania realizowane przez powiatowe służby, inspekcje i straże,
- dochody powiatowych jednostek budżetowych oraz wpłaty innych powiatowych jednostek organizacyjnych,
- dochody z majątku powiatu,
- odsetki za nieterminowe przekazywanie udziałów, dotacji i subwencji.
Dochodami powiatu mogą być:
- subwencja wyrównawcza z budżetu państwa,
- dotacje celowe z budżetu państwa przekazywane na wykonanie czynności o których mowa w art. 7 ust.1,
- dotacje z państwowych funduszy celowych,
- dotacje celowe z budżetu państwa na zadania z zakresu administracji rządowej wykonywane przez powiat na mocy porozumień zawartych z organami administracji rządowej,
- dotacje celowe z budżetu województwa na zadania z zakresu samorządu województwa wykonywane przez powiat na mocy porozumień zawartych z województwem,
- spadki, zapisy i darowizny,
- odsetki od środków finansowych powiatu gromadzonych na rachunkach bankowych,
- odsetki i dywidendy od wniesionego kapitału,
- inne wpływy uzyskiwane na podstawie odrębnych przepisów.
Przekazywanie powiatowi w drodze ustawy, nowych zadań wymaga zapewnienia środków finansowych koniecznych na ich realizację w postaci zwiększenia dochodów.
Subwencje dla powiatów, zasady ustalania oraz rozdziału wg art. 57 ustalane są według zobiektywizowanych kryteriów określonych w odrębnej ustawie.
Zgodnie z art. 58 Wysokość kwoty subwencji wyrównawczej oraz zasady i kryteria jej rozdziału określa odrębna ustawa.
Różnica między dochodami a wydatkami budżetu powiatu stanowi nadwyżkę lub niedobór budżetu powiatu ( art. 59)
Uchwała budżetowa powiatu określa przeznaczenie nadwyżki lub źródła pokrycia niedoboru budżetu powiatu.
Zasady zaciągania przez organy powiatu kredytów i pożyczek na pokrywanie występujących w ciągu roku budżetowego niedoborów lub na sfinansowanie wydatków nie znajdujących pokrycia w planowanych rocznych dochodach określa odrębna ustawa.
Zasady emisji obligacji powiatowych określa odrębna ustawa.
Zgodnie z art. 60 za prawidłową gospodarkę finansową powiatu odpowiada zarząd powiatu. Zarządowi przysługuje wyłączne prawo:
- zaciągania zobowiązań mających pokrycie w ustalonych w uchwale budżetowej kwotach wydatków, w ramach upoważnień udzielonych przez radę powiatu,
- emitowania papierów wartościowych, w ramach upoważnień udzielonych przez radę powiatu,
- dokonywania wydatków budżetowych,
- zgłaszania propozycji zmian w budżecie powiatu,
- dysponowania rezerwą budżetu powiatu,
- blokowania środków budżetowych, w przypadkach określonych ustawą.
Gospodarka środkami finansowymi ( art. 61 ) znajdującymi się w dyspozycji powiatu jest jawna.
Wymóg jawności jest spełniany w szczególności przez:
- jawność debaty budżetowej,
- opublikowanie uchwały budżetowej oraz sprawozdań z wykonania budżetu powiatu,
- przedstawienie pełnego wykazu kwot dotacji celowych udzielonych z budżetu powiatu,
- ujawnienie sprawozdania zarządu z działań, o których mowa w art. 60 ust. 2 pkt 1 i 2.
Wg art. 64 kontrolę gospodarki finansowej powiatu sprawuje regionalna izba obrachunkowa.
email: ecaban@powiat.wielun.pl tel.:043 843 79 58 , w dniu: 05‑05‑2003 16:55:54
email: ecaban@powiat.wielun.pl tel.:043 843 79 58 , w dniu: 05‑05‑2003 16:55:54
Lp. | Rodzaj zmiany | Data aktualizacji | Wytworzono przez | Wprowadzono przez | Akcje |
---|