Sposoby finansowania działalności

Sposoby finansowania działalności Powiatu, dochody własne, subwencje.

Zasady gospodarki finansowej powiatu są zawarte w Rozdziale 6 Ustawy o samorządzie powiatowym.

Zgodnie z art. 51 powiat samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie budżetu powiatu.
Budżet powiatu jest planem finansowym obejmującym dochody i wydatki powiatu. Budżet jest uchwalany na rok kalendarzowy.

Projekt budżetu przygotowuje zarząd powiatu. Bez zgody zarządu rada powiatu nie może wprowadzić w projekcie budżetu powiatu zmian powodujących zwiększenie wydatków nie znajdujących pokrycia w planowanych dochodach lub zwiększenie planowanych dochodów bez jednoczesnego ustanowienia źródeł tych dochodów.
Projekt budżetu wraz z informacją o stanie mienia komunalnego i objaśnieniami zarząd powiatu przedkłada radzie powiatu najpóźniej do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy i przesyła projekt regionalnej izbie obrachunkowej, celem zaopiniowania. Budżet jest uchwalany do końca roku poprzedzającego rok budżetowy.

Procedurę uchwalania budżetu oraz rodzaje i szczegółowość materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi określa rada powiatu ( art. 54 ). Do czasu uchwalenia budżetu przez radę powiatu, jednak nie później niż do 31 marca roku budżetowego, podstawą gospodarki budżetowej jest projekt budżetu przedłożony radzie powiatu.
W przypadku nieuchwalenia budżetu w ustawowym terminie, regionalna izba obrachunkowa ustala budżet powiatu w zakresie obowiązkowych zadań własnych oraz zadań zleconych w terminie do końca kwietnia roku budżetowego. Do dnia ustalenia budżetu przez regionalną izbę obrachunkową podstawą gospodarki budżetowej jest projekt budżetu.
Zgodnie z art. 56 Ustawy o samorządzie powiatowym dochodami powiatu są:

  • udziały w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa w wysokości określonej odrębną ustawą,
  • subwencje z budżetu państwa na zadania realizowane przez powiat,
  • dotacje celowe z budżetu państwa na zadania realizowane przez powiatowe służby, inspekcje i straże,
  • dochody powiatowych jednostek budżetowych oraz wpłaty innych powiatowych jednostek organizacyjnych,
  • dochody z majątku powiatu,
  • odsetki za nieterminowe przekazywanie udziałów, dotacji i subwencji.

Dochodami powiatu mogą być:
  • subwencja wyrównawcza z budżetu państwa,
  • dotacje celowe z budżetu państwa przekazywane na wykonanie czynności o których mowa w art. 7 ust.1,
  • dotacje z państwowych funduszy celowych,
  • dotacje celowe z budżetu państwa na zadania z zakresu administracji rządowej wykonywane przez powiat na mocy porozumień zawartych z organami administracji rządowej,
  • dotacje celowe z budżetu województwa na zadania z zakresu samorządu województwa wykonywane przez powiat na mocy porozumień zawartych z województwem,
  • spadki, zapisy i darowizny,
  • odsetki od środków finansowych powiatu gromadzonych na rachunkach bankowych,
  • odsetki i dywidendy od wniesionego kapitału,
  • inne wpływy uzyskiwane na podstawie odrębnych przepisów.

Przekazywanie powiatowi w drodze ustawy, nowych zadań wymaga zapewnienia środków finansowych koniecznych na ich realizację w postaci zwiększenia dochodów.

Subwencje dla powiatów, zasady ustalania oraz rozdziału wg art. 57 ustalane są według zobiektywizowanych kryteriów określonych w odrębnej ustawie.

Zgodnie z art. 58 Wysokość kwoty subwencji wyrównawczej oraz zasady i kryteria jej rozdziału określa odrębna ustawa.

Różnica między dochodami a wydatkami budżetu powiatu stanowi nadwyżkę lub niedobór budżetu powiatu ( art. 59)
Uchwała budżetowa powiatu określa przeznaczenie nadwyżki lub źródła pokrycia niedoboru budżetu powiatu.
Zasady zaciągania przez organy powiatu kredytów i pożyczek na pokrywanie występujących w ciągu roku budżetowego niedoborów lub na sfinansowanie wydatków nie znajdujących pokrycia w planowanych rocznych dochodach określa odrębna ustawa.
Zasady emisji obligacji powiatowych określa odrębna ustawa.

Zgodnie z art. 60 za prawidłową gospodarkę finansową powiatu odpowiada zarząd powiatu. Zarządowi przysługuje wyłączne prawo:

  • zaciągania zobowiązań mających pokrycie w ustalonych w uchwale budżetowej kwotach wydatków, w ramach upoważnień udzielonych przez radę powiatu,
  • emitowania papierów wartościowych, w ramach upoważnień udzielonych przez radę powiatu,
  • dokonywania wydatków budżetowych,
  • zgłaszania propozycji zmian w budżecie powiatu,
  • dysponowania rezerwą budżetu powiatu,
  • blokowania środków budżetowych, w przypadkach określonych ustawą.

Gospodarka środkami finansowymi ( art. 61 ) znajdującymi się w dyspozycji powiatu jest jawna.

Wymóg jawności jest spełniany w szczególności przez:

  • jawność debaty budżetowej,
  • opublikowanie uchwały budżetowej oraz sprawozdań z wykonania budżetu powiatu,
  • przedstawienie pełnego wykazu kwot dotacji celowych udzielonych z budżetu powiatu,
  • ujawnienie sprawozdania zarządu z działań, o których mowa w art. 60 ust. 2 pkt 1 i 2.


Wg art. 64 kontrolę gospodarki finansowej powiatu sprawuje regionalna izba obrachunkowa.
Informacja wytworzona przez:
Elżbieta Caban
email: ecaban@powiat.wielun.pl tel.:043 843 79 58
, w dniu:  05‑05‑2003 16:55:54
Informacja wprowadzona do BIP przez:
Elżbieta Caban
email: ecaban@powiat.wielun.pl tel.:043 843 79 58
, w dniu:  05‑05‑2003 16:55:54
Data ostatniej aktualizacji:
05‑05‑2003 16:55:54
Ilość wyświetleń:
Trwa wczytywanie
Wczytywanie danych...
Lp. Rodzaj zmiany Data aktualizacji Wytworzono przez Wprowadzono przez Akcje
Wczytaj kolejne wersje artykułu
Pokaż archiwalne komunikaty publikowane na tej stronie